Nytt utstationeringsdirektiv omfattar inte vägtransporter
Det förslag på nytt utstationeringsdirektiv som EU-kommissionen presenterade tidigare i mars och som Transport & Logistik Idag/Transportnet har rapporterat om, omfattar inte internationella vägtransporter.
Transportindustriförbundet framhåller att kommissionen i utkastet uttrycker att vad gäller internationella vägtransporter att det är för komplicerat att anpassa det nu gällande eller kommande utstationeringsdirektivet då direktivet är avsett för en ”stationär” arbetskraft. Internationella vägtransporter omfattar ”mobila” arbetstagare varför direktivet inte per automatik går att tillämpa.
- Vad kommissionen nu vill se är en ”sector specific approach” för internationella vägtransporter snarare än en separat, ny reglering/förordning, säger Tommy Pilarp på Transportindustriförbundet till Transport & Logistik Idag/Transportnet. Det är DG – MOVE (Transporter) – och inte DG EMPL - som ansvarar för framtaget av denna så kallade ”sector specific approach”, som har att behandla utstationeringsdirektivet i övrigt – minus internationella vägtransporter – inom ramen för ”Labour Mobility Package”.
Transportindustriförbundets EU-ansvarige har i samtal med tjänstemän på EU-kommissionen fått detta bekräftat samt att kommissionen nu arbetar med att gå igenom tänkta scenarier för att därefter, tidigast efter sommaren, komma med förslag på hur detta kan se ut för internationella vägtransporter.
Det som antyddes av handläggare på EU-kommissionen till Transportindustriförbundets EU-ansvarige är att ansvaret fortsatt ska ligga på den utländske arbetsgivaren, att kontrollmyndigheten i ”hemlandet” ska ha ansvar för kontroll och regelefterlevnad samt att vid utförande av flera internationella transporter i olika länder under en viss tid en ”länk” måste etableras till det land chauffören ”tillbringar mesta tiden” under den perioden och att det landets regler ska avgöra minimilön under perioden som helhet.
Transportindustriförbundet framhåller att förbundet via sin EU-ansvarige kommer att ha fortsatt tillgång till information från EU-kommissionen (DG-MOVE) i frågan och kan rapportera när ett förslag kommer att läggas fram hur det är tänkt att fungera. Förbundet kommer även att bjudas in till att lämna synpunkter samt närvara vid så kallade ”stake-holders meetings” som EU-kommissionen kommer att arrangera.