23948sdkhjf

Tyréns vann första etappen av Norrbotniabanan

Trafikverket har gett Tyréns i uppdrag att upprätta en järnvägsplan och systemhandlingar för första sträckan av Norrbotniabanan mellan Umeå – Dåva till ett värde av cirka 23 miljoner kronor.
- Att Tyréns vann denna upphandling i konkurrens med sex andra leverantörer är riktigt roligt, säger Daniel Wallström, regionchef i Tyréns. Detta stärker vår närvaro i regionen och ger oss underlag för ytterligare tillväxt.
Under 2015 har EU beviljat en delfinansiering för järnvägsplaner för etapp 1 (Umeå – Skellefteå) och för bygghandling på delen Umeå – Dåva. Regeringen uttalade sommaren 2015 att de vill se ett första spadtag för Umeå – Dåva under 2018.
Utifrån detta planerar nu Trafikverket för en första järnvägsplan mellan Umeå och Dåva. Direkta effekter för transportkostnader och miljöaspekter finns för denna första delsträcka för godstrafiken som i dag går på lastbil till bland annat kraftvärmeverket vid Dåva Företagspark.
Den nya järnvägen ska i första hand förstärka godstrafiken, men också möjliggöra persontrafik mellan Norrlandskustens städer. En ny kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå ger möjlighet till både tyngre och längre tåg. Med Norrbotniabanan beräknas företagens transportkostnader minska med upp till 30 procent. En sådan effektivisering får inte bara genomslag i norr utan även i resten av landet eftersom mer än hälften av den tunga godstrafiken kommer från norr med sin destination i söder. Många av de råvaror som transporteras från norr förädlas i andra delar av landet till några av Sveriges mest lönsamma exportprodukter. Den regionala persontrafiken mellan Umeå, Skellefteå, Piteå och Luleå kan utvecklas. Restiderna på sträckan kan halveras.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125