Thomas Ström kritiserar statliga speditörer för prisdumpning
- I min värld är det helt vansinnigt att statligt ägda bolag som Bring, Postnord, DHL, DB Schenker med flera dumpar priserna på en redan hårt konkurrensutsatt marknad. Är det verkligen rätt att finansiera olönsamma transporter med skattemedel?
- Prisutvecklingen av transporter från Sverige till kontinenten är i stort sett densamma i dag som den var i slutet av 1990-talet, säger han till Transport & Logistik Idag/Transportnet. Det är exempelvis billigare att skicka en trailer från Mellansverige till München än vad det är att köpa en transport från Hamburg till München.
Enligt Thomas Ström finns det flera orsaker till detta.
- En av de främsta anledningarna är att statligt ägda bolag som norska statliga Bring, svensk-danska statliga Postnord, tyska halvstatliga DHL, tyska helstatliga DB Schenker med flera dumpar priserna på en redan hårt konkurrensutsatt marknad, säger han. Är det verkligen rätt att finansiera olönsamma transporter med skattemedel och är det verkligen rätt att statliga bolag ska ta marknadsandelar med hjälp av en prissättning, som de från början vet kommer att innebära förluster för verksamheten?
Thomas Ström konstaterar att det för dessa statsägda bolag får ”kosta vad det kosta vill” att ta sig in på nya marknader.
- I min värld är det vansinnigt, säger han. Vad händer den dagen då regering och riksdag i respektive land beslutar att skattepengar inte ska användas för att täcka förluster av transporter? Finns det några svenska privatägda speditions- och logistkbolag kvar då? Min bestämda uppfattning är att omedelbart upphöra med denna galenskap. Statliga bolag ska syssla med samhällsfunktioner och samhällsstruktur – inte konkurrera med det privata näringslivet!