Regeringen justerar i Kombidirektivet
Regeringen har ändrat delar av det så kallade Kombidirektivet. Ändringen möjliggör för vägtransporter som utförs inom ramen för Kombidirektivet att föras både på den inledande och på den avslutande vägsträckan till eller från en kombiterminal som är ”närmast lämplig” och inte nödvändigtvis till eller från närmaste kombiterminal, under förutsättning att den mellanliggande transporten sker med järnväg.
Regeringen har ändrat delar av kombidirektivet så att en kombinerad transport där den mellanliggande transporten utförs med järnväg ska ske mellan den plats där godset lastas och närmaste lämpliga järnvägsstation (läs kombiterminal) för pålastning för den inledande delen och mellan närmast lämpliga järnvägsstation för avlastning/urlastning och den plats där godset lossas för den avslutande delen.
- Den tidigare lydelsen angav att den inledande vägtransporten skulle ske till närmaste järnvägsstation – och sålunda inte till närmast lämpliga järnvägsstation – medan den avslutande vägtransporten kunde ske från den närmast lämpliga järnvägsstationen, säger Tommy Pilarp, förbundsjurist i Transportindustriförbundet till Transport & Logistik Idag/Transportnet. Transportindustriförbundet menade att detta tidigare kunde innebära att en avslutande vägtransport i Sverige kunde inledas från en kombiterminal som var närmast lämplig medan det efter att detta gods avlastats hos mottagaren en därefter inledande vägtransport från samma ort då inte kunde föras till den kombiterminal varifrån den utgående tidigare transporten skett, då det i detta fall stadgades att en inledande vägtransport skulle ske till närmaste pålastningsstation och inte närmast lämpliga avlastningsstation som vid avslutande vägtransporter.
Tommy Pilarp förklarar att efter att Transportindustriförbundet uppmärksammat EU-kommissionen på att den tidigare svenska lydelsen i detta avseende skiljde sig från den engelska lydelsen i
Kombidirektivet, som stadgar att både en inledande och en avslutande vägtransport får ske till eller från en järnvägsstation som är ”nearest suitable” (läst närmast lämplig) och EU-kommissionen formellt invänt mot Sverige har nu den svenska regeringen ändrat lydelsen i den svenska yrkestrafikförordningen så att både den inledande och den avslutande vägtransporten får ske till en pålastningsstation samt och/eller en avlastningsstation som är ”närmast lämplig”).
- Den svenska lagtexten har nu harmoniserats med EU-rätten i detta avseende och möjliggör för vägtransporter som utförs inom ramen för Kombidirektivet att föras både på den inledande och den avslutande vägsträckan till eller från en pålastnings- eller urlastningsstation som är ”närmast lämplig”, under förutsättning att den mellanliggande transporten sker med järnväg, säger Tommy Pilarp.
Den svenska regeringen genomförde förändringen den 17 december 2015 genom att ändra lydelsen i första kapitlet, tredje paragrafen i yrkestrafikförordningen (2012:237) (SFS2015:952). Ändringen trädde i kraft per den 18 januari i år.