23948sdkhjf

BDX nyanställer i Västerbotten

BDX kommer under de kommande fyra åren med option på ytterligare 2 år att sköta basunderhållet för området Skellefteå Norra med start första september 2016. Uppdraget innebär att BDX kommer att nyanställa ett flertal personer vid kontoret i Skellefteå.
– Vi är mycket glada och stolta över att få möjligheten att utföra uppdrag åt Trafikverket för Basunderhåll Skellefteå Norra, säger Johan Markström, affärschef Västerbotten i BDX. Dessutom stärker vi ytterligare vår position i Västerbotten och det kommer att leda till att vi både nyanställer egna medarbetare samt att ett antal medleverantörer kommer att kopplas till projektet.
Uppdraget består av skötsel av 935 kilometer allmänna vägar där BDX vintertid ska sköta bland annat snöröjning och halkbekämpning samt underhåll av asfaltbelagda vägar, grusvägar och slåtter under sommaren. Området sträcker sig från Skellefteälven i söder till länsgränsen i norr och västerut till länsgränsen vid Glommersträsk.
– Uppdraget passar väldigt bra in i BDX fortsatta satsning i Västerbotten och för den redan befintliga verksamheten i Skellefteå ger detta oss en stabil grund inför framtiden, säger Johan Markström.
I Västerbotten har BDX också fått entreprenaden att utföra förstärkningsåtgärder och halvvarm beläggning på väg 92, sträckan Tallsjö till Fredrika. Trafikverket är beställare till den tvååriga entreprenaden som startar under våren 2016.
– Vi kommer att byta ett antal väg- och sidotrummor, kantskära och dika ut för att förbättra avvattningen, byta vägräcken, bygga stålarmening på vissa sträckor samt förse vägsträckan med ett nytt bärlager, säger Johan Markström, affärschef BDX Västerbotten. Dessutom kommer vi tillsammans med vår samarbetspartner Lemminkäinen asfaltera om sträckan.
Sträckan mellan Tallsjö till Fredrika är 19 kilometer och det kommer att krävas upp till cirka 80 000 ton krossmaterial. Dessutom kommer en uppfräsning av den befintliga beläggningen att genomföras så att det materialet kan återvinnas.
– En stor utmaning som vi har är att i så liten utsträckning som möjligt störa trafikanterna medan arbetet pågår, säger Johan Markström. Vi kommer löpande att informera kring framfartsmöjligheterna på vägsträckan och hoppas och tror att trafikanterna kommer att vara nöjda med arbetet när det är färdigställt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078