23948sdkhjf

Visselblåsare avslöjar miljardsvindel inom IRU

En så kallad visselblåsare – i det här fallet en före detta hög chef inom den internationella åkarorganisationen och vägtransportunionen IRU - lämnade i samband med IRU:s generalförsamling på torsdagen in ett brottsligt klagomål mot en generalsekreterare och en operativ chef inom IRU.
Det brottsliga klagomålet gör gällande att de berörda IRU-företrädarna har undanhållit motsvarande cirka 4,7 miljarder kronor (530 miljoner schweiziska franc), som skulle ha betalats tillbaka till organisationens medlemmar, det vill säga nationella åkeriförbund och andra nationella branschorganisationer inom den yrkesmässiga trafiken på väg (lastbil, buss och taxi) i Europa och stora delar av världen. I Sverige är bland andra Sveriges Åkeriföretag, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, Svenska Taxiförbundet och Sveriges Bussföretag medlemmar i IRU.
Den engelskspråkiga transport- och logistiknyhetssajten The Loadstar rapporterar att visselblåsaren Marak Retelski, som ansvarade för IRU:s TIR-avdelning och som administrerade betalsystem inom säkerhet från nationella åkeriförbunds avgifter för TIR-carneter, slutade på IRU i januari i år. På torsdagen, den 7 april, lämnade han ett klagomål på 343 sidor till schweiziska åklagare. Detta eftersom IRU:s högkvarter finns i Genéve i Schweiz. Klagomålet innehåller bevis på ekonomiska oegentligheter och sträcker sig bakåt i tiden sedan 1 juni 2013.
Visselblåsaren lyfter fram tre huvudområden där han gör gällande att de tidigare höga företrädarna för IRU har brutit mot lagen.
För det första handlar det om motsvarande cirka 823 miljoner kronor (93 miljoner schweiziska franc) som kom från en typ av hemlig provision från medlemsorganisationers försäkringskontrakt av vilka 40 procent av den nationella premien som senare betalades till ett slags skuggbolag.
Enligt uppgifter som The Loadstar tagit del av är det de brittiska åkar- och transportbranschorganisationerna Road Haulage Association (RHA) och Freight Transport Association som IRU är skyldig mest pengar, motsvarande cirka 1,2 miljoner kronor (139 500 schweiziska franc) berör Road Haulage Association och motsvarande cirka 987 000 kronor (111 600 schweiziska franc) berör Freight Transport Association.
För det andra gör Marak Retelski gällande att IRU undanhåller motsvarande cirka 500 miljoner kronor (56,7 miljoner schweiziska franc), i provisioner från globala försäkringspremier som betalats av IRU-medlemmar till försäkringsbolagen Zurich och AXA.
För det tredje gör Marak Retelski gällande att en av de utpekade IRU-företrädarna undanhållit motsvarande cirka 3,6 miljarder kronor (409 miljoner schweiziska franc) i vissa typer av avgifter för TIR-carneter.
Anspråken som Marak Retelski tagit fram presenterades för delegater – det vill säga representanter för IRU:s medlemsorganisationer - på torsdagskvällen, den 7 april i samband med IRU:s generalförsamling. Marak Retelski uppmanade IRU-delegaterna att ”vidta omedelbara och beslutande åtgärder vid fredagens generalförsamling i syfte att avsätta och/eller åtala de berörda före detta IRU-representanterna”.
Marek Retelski framhöll att han är övertygad om att de här beloppen som illegalt har undanhållits IRU:s medlemmar snart kommer att återbetalas, till förmån för branschen och förhoppningsvis utan att det kommer att genomföras långvariga civilrättsliga processer mot de IRU-företrädare som ligger bakom dessa misstänkta oegentligheter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078