Arbetsgivare och fack publicerar rapport om östförare
Nu släpper den danska arbetsgivar- och branschorganisationen DTL och det danska fackförbundet 3F en gemensam rapport om arbetsliv, lönevillkor och levnadsförhållanden för bulgariska, rumänska och makedonska chaufförer i Danmark och övriga Västeuropa.
Av rapporten framgår att det varje dag passerar 4 000 utländska lastbilar på gränserna in och ut från Danmark. Och det handlar i allt större utsträckning om bulgariska, rumänska och makedonska chaufförer som sitter bakom ratten.
Trafiken med östeuropeiska lastbilar och chaufförer på danska vägar har under de senaste åren gång på gång skapat braskande rubriker och präglat tv-inslag. Oftast med negativa rubriker om brott mot regelverk eller snabba rapporteringar om undermåliga anställnings- och levnadsvillkor för underbetalda lastbilsförare.
DTL:s och 3F:s rapport, som tagits fram i samarbete med konsultföretaget Cowi, presenterades i slutet av mars och ger en bild av verkligheten, baserat på upplysningar som kommer från chaufförerna själva. Målet är att bidra kritiskt och konstruktivt till debatten om EU:s inre marknad och att skapa ramar för en mer rättvis konkurrens och bättre arbetsvillkor i den europeiska transportbranschen.
Rapporten baseras på frågeformulär som har fyllts i av 225 rumänska, bulgariska och makedonska lastbilsförare, i samband med kör- och vilotidspauser i Danmark under vecka 42 förra året.
Av svaren från dessa 225 förare från de tre östeuropeiska länderna framgår att de i genomsnitt tjänar 11 000 kronor per månad, lever i lastbilen i genomsnitt minst 7 veckor i sträck, ofta pressas till att bryta mot lagar och regler, till stor del arbetar som utstationerade i Västeuropa enligt de villkor och arbetsförhållanden som gäller i deras respektive hemländer, aldrig kör gods i sina egna hemländer.
Av den rigorösa rapporten framgår även följande uppgifter:
74 procent av de bulgariska, rumänska och makedonska lastbilsförarna uppger att de tjänar mellan 1 100 och 1 900 euro per månad. Resten tjänar antingen mer eller mindre.
88 procent uppger att de har varit borta hemifrån i mer än två veckor.
47 procent uppger att de vid tidpunkten då frågorna ställdes, har varit borta hemifrån i mer än sju veckor. 14 procent uppger att de varit borta från hemlandet i mer än elva veckor.
89 procent är anställda chaufförer. 11 procent äger, hyr eller leasar sin lastbil - och är därmed enbilsåkare – eller vad man kan kalla självständiga på falska premisser och utan att bestämma över sin egen verksamhet och intjäning.
77 procent av chaufförerna uppger att de arbetar för en arbetsgivare med bas i Rumänien eller Bulgarien.
23 procent uppger att de är anställda utanför dessa två länder.
12 procent är anställda av en arbetsgivare med bas i Danmark.
71 procent av chaufförerna uppger att de får instruktioner från en person placerad i Bulgarien eller Rumänien.
27 procent uppger att de får instruktoner från en person baserad i Danmark.
87 procent uppger att de sover i lastbilen större delen av tiden.