Öppenhet och dialog är nyckelfaktorer i logistiksamarbeten
Samarbete är på agendan inom logistiken, men ett framgångsrikt samarbete ställer stora krav på de inblandade parterna. Öppenhet och transparens är nyckelfaktorer för att lyckas, enligt logistikanalytiker.
Vid rankningen av de tre viktigaste faktorerna för lyckade samarbeten anger flest så kallade experter att öppen och regelbunden kommunikation är den största framgångsfaktorn. God kommunikation bygger förtroende mellan parterna från projektets början. Det sätter också strukturen för hur kommunikationen inom projektet ska fungera. Förutom det anses också delad målsättning vara centralt och den tredje viktigaste framgångsfaktorn uppges vara den underliggande IT-lösningen.
Många ser också risker med ökat samarbete. Förlorad kontroll över data och oklar ansvarsfördelning är det som flest ser som en risk (71 procent). 59 procent tror att eventuella kulturella skillnader kan leda till problem mellan samarbetspartners. Drygt hälften (54 procent) av de svarande är också oroliga att nära samarbete inte ska gagna båda sidorna lika mycket.
- För att båda parter ska känna att samarbetet leder till de fördelar man förväntar sig krävs insyn i den andres logistikkedja, säger AEB:s vd Ted Roth. Det är en förutsättning för lyckade samarbeten att parterna ser bortom ensidiga kortsiktiga vinster och fördelar och istället fokuserar på de gemensamma fördelarna med att samarbeta.
Enligt AEB är de tre viktigaste faktorerna för att lyckas med samarbeten inom supply chain öppen och regelbunden kommunikation, delad målsättning och underliggande IT-lösning.