Franska minimilöner endast för längre tidsperiod
Enligt uppgifter Transportindustriförbundet nyligen tagit del av så skall den nyligen meddelade franska lagen om minimilöner, som träder i kraft den 1 juli i år, enbart tillämpas på arbetstagare som utför arbete i Frankrike i åtta dagar eller mer.
En utländsk chaufför som utför till exempel 3 cabotagetransporter inom sju dagar omfattas således inte av lagen medan en utländsk chaufför som i Frankrike under en period överstigande 8 dagar utför kombitransporter omfattas av lagen. Enligt uppgifter till Transportindustriförbundets EU-ansvarige skall varje period en chaufför vistas i Frankrike räknas ’enskilt för sig' vilket betyder att en chaufför som efter maximalt sju dagar lämmar Frankrike för att kort därefter återvända till Frankrike för att utföra tre nya cabotageoperationer då startar en ny åttadagarsperiod. Den nya åttadagarsperioden är då just det, en ny åttadagarsperiod och inte en fortsättning på en tidigare inledd och i så fall pågående åttadagarsperiod. Således kommer den franska lagen ej att äga tillämpning på cabotagetransporter, transittransporter genom Frankrike eller internationella transporter till/från Frankrike. Enbart transporter som utförs i Frankrike under en period överstigande åtta dagar omfattas av lagen om minimilönen i Frankrike där minimilönen enligt lagen är 9,67 euro per timme.
Den nya franska lagen innehåller även ett ’kedjeansvar’ för uppfyllandet av lagen vilket startar med ’mottagaren av tjänsten’ och inkluderar ett ansvar för alla parter i avtalskedjan.