23948sdkhjf

Turkiska Yilport kopplar greppet om Gävle hamn

Den turkiska hamnoperatören Yilport flyttar fram sina positioner i Sverige genom att förvärva kommunägda Baltic Sea Gateway AB av Gävle hamn. Därmed blir en av landets största hamnar privatiserad till 100 procent.
- Detta är bra, säger Inger Källgren Sawela (m), kommunalråd i Gävle. Nu har vi en stor privat aktör som kan utveckla hamnen på ett mycket bättre sätt än vad vi i kommunen både kan och får.
Gävle hamn har växt kraftigt de senaste åren och är för närvarande en av landets största hamnar med bland annat ostkustens största och Sveriges tredje största containerterminal. Runt 1 000 fartygsanlöp sker varje och cirka 1 500 gods- eller persontransporter och 10 – 20 tågset lastas och lossas dagligen. Förra året hanterades närmare 6 miljoner ton gods i hamnen och sedan 2006 går även allt flygbränsle till Arlanda via Gävle hamn.
För att kunna utveckla hamnverksamheten ytterligare har kommunfullmäktige sedan tidigare fattat beslut om att privatisera driften av hamnen. Nu är ett avtal klart där driften av all verksamhet privatiseras fullt ut. I dag är det delar av containerterminalen som ägs privat. Avtalet innebär att kommunen via det helägda bolaget Gävle Hamn AB äger själva hamnen, det vill säga mark och infrastruktur, medan all drift privatiseras och regleras genom ett 30-årigt avtal.
- Så gott som alla större hamnar i världen drivs på detta sätt, säger Örjan Larsson (m), styrelseordförande i Gävle Hamn AB. Det kommer att innebära mer investeringar, större godsvolymer och att hamnen fortsätter växa.
I dag drivs godshanteringen i hamnen av terminalbolaget Baltic Sea Gateway AB, som är ett helägt dotterbolag till Gävle Hamn AB. Containerterminalen, drivs av Gävle Containerterminal AB, GCT, som i dag ägs till 80 procent av Yilport och till 20 procent av Gävle Stadshus AB. Yilport är ett turkiskt hamnoperatörsbolag med verksamhet i stora delar av världen. Avtalet innebär att all drift av hamnen drivs av Yilport framöver. Bolaget förvärvar Baltic Sea Gateway AB samt kommunens kvarvarande aktiepost i Gävle Containerterminal. Affären omfattar inte bara hamnen i Fredriksskans utan även Terminal Granudden, som bland annat betjänar ett av de största pappersbruken i regionen och som har utrymme för vidare expansion. Kommunens och Gävle hamns intressen säkras via ett koncessionsavtal som löper över 30 år. I och med avtalet kommer Yilport att garantera omedelbara investeringar på cirka 450 miljoner kronor, huvudsakligen i en ny containerterminal.
- Detta ger oss fantastiska möjligheter att utveckla hamnen och säkra Gävles position som ett viktigt logistiknav från Stockholm och uppåt hela Norrland, säger Inger KällgrenSawela. Det är bra för kommunen, men framförallt bra för det lokala och regionala näringslivet.
Sean Pierce, vd i Yilport Holding, framhåller att Gävle passar mycket väl in i bolagets tillväxtplaner för Norden och Yilport som helhet, och är väl positionerat för fortsatt tillväxt.
- Vi blir nu ensam ägare till Gävle Containerterminal, och tillförs också all hantering av bulk- och styckegods, där vi har stor erfarenhet från andra Yilport-hamnar. Integreringen i Yilport-sfären ska hanteras av vår nordiska region och vår ledning i Gävle, med störd av Yilports centrala projektledning Och IT-utvecklingsteam.
Yilport har som ambition att vara en av världens tio största hamnoperatörer 2025. Förvärvet av Baltic Sea Gateway AB är det tredje största nordiska förvärvet som bolaget hittills har genomfört. Det började med en 80-procentig andel i Gävle Containerterminal inklusive kombiterminalen Stockholm Nord i Rosersberg. Sedan februari 2015 driver Yilport även Oslos nya containerhamn med en koncession på 20 plus 10 år. Yilports europeiska portfölj tredubblades nyligen också i storlek genom förvärvet av Tetir-gruppen, och nio terminaler i Portugal och Spanien.
- Jag är mycket glad över vårt 30-åriga koncessionsavtal med Gävle hamn, säger Yuksel Yildrim, ordförande i Yilport Holding. Den globala marknaden är fortfarande något trög, men jag är ändå helt trygg med vårt förvärv av Baltic Sea Gateway. För jag tror verkligen på tillväxtkraften i Gävle och vår förmåga att bidra till en positiv utveckling i regionen. När vi för två år sedan köpte 80 procent av Gävle Containerterminal tyckte somliga att jag var galen. Men vi upptäcker ständigt nya möjligheter som andra inte ser eller sett. Med övertagandet av Baltic Sea Gateways stora tjänsteutbud, Gävle Containerterminal och vår kombiterminal Stockholm Nord kan vi erbjuda sömlösa logistiklösningar. Sverige behöver investeringar i försörjningskedjan, och med köpet av Baltic Sea Gateway kan vi bidra till att stärka svensk logistik.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094