23948sdkhjf

DB Schenker och Sandahlsbolagen förvärvar Vikströms Åkeri

På måndagen tog Sandahlsbolagen och Schenker Åkeri var för sig över verksamheten i Vikströms Åkeri i Bergnäset i Luleå, som är ett av landets större privatägda åkerier i DB Schenkers svenska inrikestrafik.
Peter Vikström som har ägt och drivit ett av landets större åkerier som utför transporter för DB Schenker – Vikströms Åkeri i Bergnäset utanför Luleå – säljer hela verksamheten till Schenker Åkeri och Sandahlsbolagen.
Vikströms Åkeri i Bergnäset startades på 1950-talet. Bolaget utför linjetrafik för DB Schenker mellan Norrbotten och Skåne, Småland, Västmanland, Gästrikland och Dalarna. Åkeriet har ett 80-tal medarbetare och 60 lastbilsekipage.
Omsättningen i Vikströms Åkeri uppgick 2015 till cirka 90 miljoner kronor.
DB Schenker tar via sitt egenägda åkeri Schenker Åkeri över ett 50-tal medarbetare och 30 lastbilar, samt linjetrafiken mellan Norrbotten, och Västmanland/Gästrikland/Dalarna. Det är transporter som till största delen går med lastbil hela sträckan.
Sandahlsbolagen tar via Sandahls Goods & Parcel över ett 30-tal medarbetare och 30 lastbilar, samt linjetrafiken som sker intermodalt lastbil/järnväg mellan Norrbotten och Småland/Skåne.
Sandahlsbolagen är Sveriges största privatägda DB Schenker-transportör i den svenska inrikestrafiken. Bolaget utför sedan tidigare omfattande linjetrafik för DB Schenker mellan södra Sverige och mellersta och övre Norrland. En stor del av dessa volymer går i intermodal trafik med kombioperatören Real Rail som har Sandahlsbolagen som majoritetsägare. Real Rail utför intermodala transporter mellan Norrbotten/Västerbotten och västra/södra Sverige. Sandahlsbolagen driver även bland annat kombiterminalerna i Umeå och Luleå.
- Förvärvet passar väl in i Sandahlsbolagens befintliga verksamhet och vi ser goda möjligheter att driva trafiken på ett effektivt sätt, säger Thord Sandahl, vd i Sandahlsbolagen till Transport & Logistik Idag/Transportnet.
Även för Schenker Åkeri innebär förvärvet samordningseffekter.
- Övertagandet innebär att det uppstår synergier med den befintliga trafik som Schenker Åkeri bedriver mellan Stockholm/Mälardalen och Norrbotten, säger Mats Grundius, vd i DB Schenkers svenska verksamhet till Transport & Logistik Idag/Transportnet.
Även Peter Vikström ser positivt på affären.
- Det känns bra att åkeriets verksamhet kan drivas vidare med de nya ägarna som har god kunskap om denna trafik, säger han till Transport & Logistik Idag/Transportnet. Själv kommer jag att vare verksam i fastighetsbranschen eftersom jag sedan tidigare äger ett antal industrifastigheter i Luleå-området.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095