45-miljonersinvestering ger ökad bärighet på Inlandsbanan
Under sommaren kommer det att investeras 45 miljoner kronor i bärighetshöjande åtgärder på Inlandsbanan. Detta är bland annat ett led iatt göra banan till ett viktigt stråk för godstågtrafik.
Ett anslag från Näringsdepartementet förutsätter att Inlandsbanan kan visa på samhälsnyttan. Godsvolymerna mellan Mora och Arvidsjaur är identifierade.
- Söder om Arvidsjaur i skogslänen är det framförallt skogsråvara som är den stora marknaden, då är axeltrycket helt avgörande, säger Peter Ekholm till Sveriges Radio P4 Norrbotten.
Dessutom har Inlandsbanan enligt Peter Ekholm ögonen även på sträckan mellan Arvidsjaur och Gällivare.
- Där tittar vi på att höja bärigheten perioden 2018 till 2020, till en kostnad av cirka 210 miljoner kronor, säger han till Sveriges Radio P4 Norrbotten.
Ekholm lyfter även fram det faktum att Inlandsbanan kan fungera som en reserv för norra stambanan.
- Norra stambanan är enkelspårig, vilket gör den oerhört sårbar i allt från planerat underhåll till haverier, säger han till Sveriges Radio P4 Norrbotten. Då stannar stålpendeln och mycket tung trafik som ska till södra Sverige. Där skulle Inlandsbanan kunna vara ett alternativ.