23948sdkhjf

45-miljonersinvestering ger ökad bärighet på Inlandsbanan

Under sommaren kommer det att investeras 45 miljoner kronor i bärighetshöjande åtgärder på Inlandsbanan. Detta är bland annat ett led iatt göra banan till ett viktigt stråk för godstågtrafik.
- Det finns en sträcka på sex mil söder om Östersund som vi nu höjer bärigheten från 20 ton, säger Peter Ekholm, vd i Inlandsbanan till Sveriges Radio P4 Norrbotten. När det är klart har vi 22,5 tons axeltryck från Mora till Arvidsjaur. I transportekonomi så gör det hela 20 procent, då för står man att det är betydelsefullt.
Ett anslag från Näringsdepartementet förutsätter att Inlandsbanan kan visa på samhälsnyttan. Godsvolymerna mellan Mora och Arvidsjaur är identifierade.
- Söder om Arvidsjaur i skogslänen är det framförallt skogsråvara som är den stora marknaden, då är axeltrycket helt avgörande, säger Peter Ekholm till Sveriges Radio P4 Norrbotten.
Dessutom har Inlandsbanan enligt Peter Ekholm ögonen även på sträckan mellan Arvidsjaur och Gällivare.
- Där tittar vi på att höja bärigheten perioden 2018 till 2020, till en kostnad av cirka 210 miljoner kronor, säger han till Sveriges Radio P4 Norrbotten.
Ekholm lyfter även fram det faktum att Inlandsbanan kan fungera som en reserv för norra stambanan.
- Norra stambanan är enkelspårig, vilket gör den oerhört sårbar i allt från planerat underhåll till haverier, säger han till Sveriges Radio P4 Norrbotten. Då stannar stålpendeln och mycket tung trafik som ska till södra Sverige. Där skulle Inlandsbanan kunna vara ett alternativ.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063