Hamnarbetare vidtar ytterligare stridsåtgärder hos APM Terminals Gothenburg
Hamnarbetarförbundet avdelning 4 i Göteborg kommer att vidta ytterligare stridsåtgärder och kommer att lägga ner arbetet helt i APM Terminals i Skandiahamnen den 17-18 maj och den 24-25 maj.
Transport & Logistik Idag/Transportnet har fått in rapporter från bland andra åkeriägare, transportförmedlare, speditörer och varuägare om att arbetet på APM Terminals i Skandiahamnen har gått väldigt långsamt den senaste veckan med långa väntetider i hamnen samt kortskeppade enheter som följd. Det har rapporterats om väntetider på minst tre timmar för att hämta en container med lastbil.
Information som Transport & Logistik Idag/Transportnet fått från källor inom transportbranschen gör gällande att det är en mindre personalstyrka än vanligt som arbetar på APM Terminals i Skandiahamnen på grund av hög frånvaro.
Transport & Logistik Idag/Transportnet har dessutom fått uppgifter från transportföretag om att APM Terminals gått ut med ett brev till kunder där de meddelar att de tvingas stänga delar av containerterminalen i Skandiahamnen från måndag till torsdag. Delar av kundbrevet lyder:
"Vi beklagar att vi med kort varsel behöver vidta drastiska åtgärder för att styra tillbaka situationen. Vi behöver fullt fokus för att få iväg import och export för att lätta på trycket på terminalen".
Svenska Hamnarbetarförbundet avdelning 4 i Göteborg publicerar på måndagen, den 9 maj, ett öppet brev på sin hemsida som vänder sig till hamnintressenter inför vecka 19.
I det öppna brevet konstaterar fackförbundet att konflikten mellan hamnarbetarna och företagsledningen på APM Terminals i Göteborg dessvärre fortfarande är olöst.
Hamnarbetarförbundet gör i det öppna brevet gällande att såväl kollektivanställda som tjänstemän inom rederi- och åkeribranschen, samt bland varuägare, tyvärr fortsatt får en begränsad och i vissa fall felaktig bild av situationen. Av det skälet ger Hamnarbetarförbundet i det öppna brevet sin syn på konflikten.
Efter ett stort antal resultatlösa förhandlingar genomförde fackföreningen, i enlighet med tidigare varsel, två dygnslånga strejker den 26 och 28 april. I övrigt har inga fackliga stridsåtgärder vidtagits. Av det öppna brevet framgår vidare att den så kallade Hamn 4:ans medlemmar även arbetade övertid i containerterminalen under helgdagen Kristi Himmelsfärdsdag den 5 maj. De konstaterar att produktionsproblemen i containerterminalen, till exempel brist på maskiner, inte är nya företeelser kopplade till konflikten.
Av det öppna brevet framgår även att fackföreningen än så länge varken har avböjt eller skjutit fram några föreslagna förhandlingstillfällen. Förhandlingar med företagsledningen i APM Terminals Gothenburg har efter strejkerna vecka 17 hållits den 29 april, 3 maj och 4 maj.
Enligt Hamnarbetarföbundet avdelning 4 klargjorde ledningen i APM Terminals Gothenburg vid de senaste förhandlingarna att man fortsatt avvisar samtliga utom ett av fackföreningens krav för att avvärja fortsatt konflikt. Då förhandlingsvägen var fortsatt stängd varslade Hamn 4:an om två nya punktstrejker den 17 respektive 24 maj samt tillhörande övertidsblockad ”för att försöka pressa på för att nå en uppgörelse”.
Den fackliga förhandlingsdelegationen har klargjort för APM Terminals Gothenburg att ett antal olösta förhandlingsfrågor av varierande karaktär för tillfället kan läggas åt sidan och förhoppningsvis lösas vid framtida diskussioner.
Hamnarbetarförbundet har följande kvarstående krav på APM Terminals Gothenburg:
*En förhandlingsordning där såväl arbetsgivar- som arbetstagarparterna är fria att själva formera sig inför förhandlingar och fritt bedriva förankringsarbete inom den egna organisationen.
Vid den senaste förhandlingen avvisade APM Terminals ledning även förslag på en avsiktsförklaring som ordagrant motsvarade paragraf 17 i Medbestämmandelagen (MBL): ”Arbetstagare som har utsetts att företräda sin organisation vid förhandling får ej vägras skälig ledighet för att deltaga i förhandlingen”.
*Att normalt förekommande arbetsuppgifter inte plötsligt ska kunna utföras av andra yrkesgrupper än hamnarbetare vid tillfällen när företaget anser att detta är billigare.
*Att gällande överenskommelser ska hedras.
*Att bolaget lämnar besked om årets semesterförläggning, inom ramen för gällande överenskommelser och lagstiftning om semester och föräldraledighet.
*Konflikten handlar INTE om flexibla arbetsscheman.
*Konflikten handlar INTE om en intern facklig strid. Hamnarbetarförbundet har inte för avsikt att tränga undan existerande kollektivavtal mellan arbetsgivaren och Svenska Transportarbetareförbundet på arbetsplatsen.