23948sdkhjf

Ica väljer Bring och Kyl- & Frysexpressen för Stockholmsdistribution

Ica utvidgar sitt samarbete med Bring Frigo och tecknar ett nytt, flerårigt avtal om distribution till 70 butiker i Storstockholm. Även Stockholm-baserade Kyl- & Frysexpressen får omfattande Ica-uppdrag i Stockholmsregionen.
Hittills har Ica använt DSV Road för dessa transporter. Förändringen innebär att DSV Road förlorar detta uppdrag.
Uppdraget mellan Bring Frigo och Ica träder i kraft i oktober och i avtalet ingår även transporter från Icas enhet i Västerås och inhämtningar från leverantörer till Ica.
- Vi är mycket glada över att Ica ger oss nya uppdrag, säger Håkan Nilsson, vd i Bring Frigo till Transport & Logistik Idag/Transportnet. Det nya kontraktet omfattar ett 30-tal lastbilar och ett 70-tal chaufförer. Vi inom Bring Frigo har under de senaste åren intensivt utvecklat våra tempererade distributionstjänster runt om i Sverige och detta uppdrag ser jag som ett ytterligare bevis på att vi har en mycket stark och konkurrenskraftig lösning för denna typ av uppdrag. Sedan har jag också förstått att Brings miljöarbete och vår historik med hög kvalitet i våra andra uppdrag för Ica varit viktiga parametrar i Icas beslut.
I slutet av förra året förvärvade Bring Frigo det Stockholms-baserade åkeriet Svebol Logistics som med hög miljö- och kvalitetsprofil utför distributionstransporter av livsmedel till storhushåll, restauranger och butiker i Storstockholm och hela Mälardalen med 80 medarbetare och ett 60-tal egna fordon.
- Förvärvet av Svebol har varit en viktig komponent för att vi ska kunna expandera inom det här segmentet, säger Håkan Nilsson till Transport & Logistik Idag/Transportnet.
Kyl- och Frysexpressens nya uppdrag för Ica består i att sköta transporterna till och från Icas spridningspunkt i Uppsala.
- Transporterna kommer att utföras med 16 lastbilar och fordonskombinationer i olika storlekar, säger Robert Barkensjö, vd i Kyl- &Frysepressen Mälardalen AB till Transport & Logistik Idag/Transportnet. Vi har inte klart ännu med antalet medarbetare för detta uppdrag, men en uppskattning är att vi har ett behov av 40 - 50 chaufförer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062