Prioriterade godstrafikkörfält kan minska trängseln
Trängseln på in- och kringfartsleder är ett allt större problem för godsförsörjningen i framförallt Stockholm och Göteborg. En ny förstudie visar att befintliga vägar kan utnyttjas på ett bättre sätt genom att låta samhällsviktig och miljöklassad godstrafik få tillgång till ett prioriterat körfält.
CLOSER vid Lindholmen Science Park har tillsammans med näringsliv, forskningsinstitut och universitet genomfört förstudien som syftar till att undersöka om det går att effektivisera godstrafiken på in- och kringfartsleder.
Nästa steg blir att utreda regelverk och vilka krav som bör ställas på fordon och godstransportörer som ska prioriteras och att vidare simulera trafikflöden för att verifiera effekterna.
Förstudien – som går under namnet ”Kringfartslogistik – effektivt utnyttjande av infrastrukturen” – finansieras av FFI-programmet via VINNOVA. Totalt ingår sju partners i projektet; DB Schenker, AB Volvo, Scania, Chalmers tekniska högskola, KTH, Trafikverket och CLOSER vid Lindholmen Science Park. Förstudien påbörjades i april 2015 och avslutades i mars 2016.