23948sdkhjf

Hamnar påverkas när Transport varslar om strejk

Efter flera dagars förhandling strandade Svenska Transportarbetareförbundet i fredags förhandlingarna om nytt hamn- och stuveriavtal. På onsdagen anser sig fackförbundet tvingas varsla om konfliktåtgärder.
Det framgår av pressmeddelanden från Svenska Transportarbetareförbundet och Sveriges Hamnar.
Knäckfrågan är situationen för de så kallade blixtarna, det vill säga extraanställda i hamnarna utan någon garanterad arbetstid per månad. I dag kan blixtarna kallas in med en dags varsel och är endast garanterade tre timmars arbetstid då de blir inringda.
- Det här är en fråga om anställningstrygghet, säger Peter Winsten, central ombudsman i Transport. Ingen människa kan planera sitt liv om man inte vet hur mycket man får arbeta den månaden och endast är garanterad tre timmars arbete när man äntligen blir inringd.
Joakim Ärlund, vd i Sveriges Hamnar, framhåller att förbundet har goda förhoppningar om att man kommer att nå ett avtal.
- Vi har förhandlat i god ton och erbjudit löneökningar i nivå med märket, säger han.
Varslet träder i kraft den 28 maj klockan 00.00 och innebär blockad mot övertidsarbete, mertidsarbete och blockad mot nyanställning och inhyrning.
Varslet omfattar även två dygns total arbetsnedläggelse den 31 maj klockan 00.00 – 24.00 och 7 juni klockan 00.00 – 24.00 på följande hamnar:
ShoreLink, Luleå
SCA Logistics, Umeå
SCA Logistics, Sundsvall
Mälarhamnar, Västerås
APM Terminals, Göteborg
Logent Port & Terminal, Göteborg
- Vi har ett ansvar mot våra kollegor med otrygga anställningar, säger Peter Winsten. Arbetsgivarna har visat ett anmärkningsvärt ointresse för deras situation och inte ens velat diskutera vårt förslag på att öka garantitiden från tre till fyra timmar de dagar då de blir inringda.
I många hamnar utför blixtarna uppåt 20 procent av allt arbete och för dessa hamnar kan varslet bli kännbart.
- Ju mer hamnarna förlitat sig på att kunna ringa in de med otrygga anställningar – desto mer kännbart kommer varslet bli, säger Peter Winsten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063