Näringslivet tycker till om sjöfartsavgifter
Näringslivets Transportråd, Jernkontoret, Skogsindustrierna, SveMin och IKEM lämnar nu ett gemensamt remissyttrande till Sjöfartsverket över verkets förslag till ny avgiftsmodell.
Ökad anslagsfinansiering av Sjöfartsverket skulle förstärka Sveriges konkurrenskraft.
Isbrytningen ska likställas med vinterväghållning på väg och järnväg och finansieras över statsbudgeten.
Det är främmande för all affärsverksamhet att använda avgiftssystem som konjunktursutjämnare.
Organisationerna ifrågasätter även att Sjöfartsverkets pensionsskuld ska ”vältras över” på varuägarna.
Sjöfartsverket har i det stora hela uppnått målet att skapa en tydligare avgiftsstruktur genom att renodla bland undantag och avgiftsreduktioner.
Sjöfartsverket bör arbeta vidare med att effektivisera lösningen med hjälp av ny teknik och de möjligheter som den öppnar upp för i syfte att undvika fortsatta höjningar av lotsavgifter.
Det är bra att Sjöfartsverket har tagit fram ett förslag till nya föreskrifter med framförhållning så att berörda aktörer har tid att göra nödvändiga anpassningar.
Principen med frekvensrabatter bör revideras, eftersom det missgynnar industrins varutransporter.
Antalet dräktikghetsklasser ska utökas för att inte skapa snedvridande tröskeleffekter.
Det är bra att Sjöfartsverket har använt sig av en systematiserad metod för att kategorisera varor som lågvärdigt gods och samtidigt utökat antalet varor inom kategorin.
Det miljöstyrmedel som Sjöfartsverket föreslagit kommer inte att leda till önskad miljöstyrning. Verket måste öka differentieringen mellan de olika miljöklasserna.
Sjöfartsverket bör redovisa effekterna även efter den aviserade, eventuella ökningen av avgifterna med 15 procent.