Chalmers tävlar internationellt med förarlös lastbil
Forskare på Chalmers låter sig inspireras av evolutionens biologiska motsvarigheter i utvecklingen av en förarlös lastbil. En publik demonstration sker på en motorväg i Nederländerna den 28 maj.
Lastbilen är en Volvo FH16 och finns i det nystartade Chalmers-laboratoriet Resource for Vehicle Research (Chalmers Revere). Just nu förbereder forskarna lastbilen för sin första demonstration som kommer att ske i Nederländerna på motorvägen A270 mellan Hellmond och Eindhoven. Demonstrationen sker inom ramen för EU-projektet The Grand Cooperative Driving Challenge, en samarbetstävling där 10 – 15 olika universitet tävlar mot varandra med autonoma fordon.
Chalmersforskaren Ola Benderius som leder teamet beskriver att det traditionella och helt dominerande sättet att utveckla fordon är att hela tiden utgå från tidigare fordonsmodeller och att stegvis lägga till nya funktioner. För utvecklingen av framtidens autonoma fordon är det inte säkert att den metoden fungerar, menar han.
- Traditionellt har man försökt att separera och särskilja alla tänkbara problem och handera dem med dedikerade funktioner, vilket medför att systemet måste täcka in ett stort antal scenarier,, säger han. Man kan täcka in ett stort antal olika fall men förr eller senare så händer det oväntade och då kan olyckan vara ett faktum.
Hans forskarlag har istälelt valt att se det självkörande fordonet som en helt ny typ av fordon. Ett fordon som mer liknar et djur, en biologisk organism, än ett tekniskt problem.
- Biologiska system är de bästa autonoma systemen vi känner till, säger Ola Benderius. Ett biologiskt system tar in information från omvärlden via sina sinnen och agerar direkt och säkert, så som en springande antilop i sin hjord, eller en hög som slår sitt byte på marken. Redan innan människan fanns hade naturen en lösning, så låt oss lära av den.
Därmed arbetar forskarlaget för en revolution inom transportområdet liknande den när hästen ersattes av bilen i början av 1900-talet, menar Ola Benderius. All information som lastbilen hämtar in från sensorer och kameror görs om till ett format som liknar hur människor och djur tolkar världen via sina sinnen, vilket gör att lastbilen kan anpassa sig till ovändade situationer i sin grunddesign.
Forskningen bedrivs i det nya fordonslabbet Revere (Resource for Vehicle Research). Fordonslabbet drivs av Chalmers och trafikforskningscentrumet Safer i samarbete med AB Volvo och Volvo Cars, och med finansiellt stöd från Västra Götalandsregionen.