84 miljoner minus för Brings logistiksegment – tungt i Sverige
Bring/Posten Norges logistiksegment som bland annat omfattar lastbils- och paketfraktverksamheten redovisar en förlust (EBITE) på minus 84 miljoner norska kronor för årets första kvartal. Det är en försämring med 135 miljoner jämfört med motsvarande period förra året.
Det är främst en effekt av svagare marknadsaktivitet i Norge och en glidning mot tjänster med lägre marginaler. Dessutom påverkar minskad lönsamhet i paketsegmentet och utmanande marknadssituation i Sverige och Danmark resultatet för perioden. Bring/Posten Norge har vidtagit åtgärder för att anpassa kostnadsnivån till den lägre aktivitetsnivån i logistiksegmentet.
Bring/Posten Norge-koncernen som helhet redovisar ett resultat före engångseffekter och nedskrivningar på 18 miljoner norska kronor. Koncernen har vidtagit ett batteri av åtgärder för att möta den eskalerande minskningen i brevvolymer och lägre intäkter från godstransport- och logistikverksamheten. Samtidigt växer koncernen utanför Norge och inom e-handel.
Bring/Posten Norge redovisar en omsättning (rörelseintäkter) för det första kvartalet i år på 6,2 miljarder kronor vilket är en minskning med 1,4 procent jämfört med motsvarande period 2015.
Under första kvartalet minskade brevvolymerna med 14 procent i Norge. Detta är det kraftigaste fallet i brevvolymer någonsin. Volymerna från de största kunderna inom bank och finans hade en nedgång på 25 procent jämfört med 2015. Postsegmentet redovisade under det första kvartalet ett resultat (EBITE) på 176 miljoner norska kronor, vilket är 149 miljoner lägre jämfört med samma period förra året.
- Resultatet understryker vikten av både genomförda och planerade åtgärder, säger Dag Mejdell, vd och koncernchef i Bring/Posten Norge. (Den norska) regeringens förslag om att slå samman A- och B-post är ett viktigt och nödvändigt nästa steg för att anpassa serviceutbudet till kundernas ändrade användning av Posten Norges tjänster.
Den norska riksdagen – stortinget – ska behandla förslaget om att slå samman A- och B-post och troligen sker detta före sommaren och ändringarna kommer då att genomföras under loppet av nästa år.
Under första kvartalet i år har koncernen skurit i stabs- och stödfunktioner, avvecklat ordinarie postutdelning på lördagar och gjort ändringar i lantbrevbärartjänsten. Dessutom genomför koncernen löpande bemanningsanpassningar.
- Posten har varit tidigt ute och vidtagit ändringar fortlöpande i takt med nya kundbehov, säger Dag Mejdell. Digitaliseringen i samhället gör att Posten förhåller sig till en marknad som är helt annorlunda än för två år sedan. Sviktande oljeintäkter och ringeffekterna för aktivitetsnivån i norsk ekonomi gör situationen extra utmanande för koncernen.