23948sdkhjf

Ikea, DHL och Schenker tillskriver EU-ordföranden om lastbilstransporter

Ikea, DB Schenker, Deutsche Post DHL, Nestlé, Philips och ytterligare ett antal kända varumärken och globala koncerner uppmanar nu EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker att införa en standard för lastbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.
Företrädare för de 19 globala varumärkena, logistikbolagen och miljöorganisationerna framhåller i sin gemensamma uppmaning till EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker att standarder för bränsleeffektivitet för tunga lastbilar i Europa skulle spara miljarder för handel och näringsliv, leda till billigare varor, skydda miljön och medföra ökat energioberoende. Enkel övervakning av lastbilars koldioxidutsläpp är enligt företrädarna för de 19 aktörerna inte tillräckligt för att dra igång marknaden för ultra-bränseleeffektiva lastbilar i Europa. Det framgår av företrädarnas brev som handlar om bränsleeffektivitet för nya lastbilar och semitrailrar/släpvagnar från och med år 2020.
I brevet framhåller de 19 aktörerna att vägtransporter för närvarande står för en femtedel av Europas koldioxidutsläpp, och medan lastbilar utgör mindre än 5 procent av samtliga fordon på vägar, ansvarar de för 25 procent av vägtransporternas bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. För att möta EU:s klimatmål för 2030 och de mer utmanande målen enligt klimatuppgörelsen i Paris krävs betydande ansträngningar inom godstransporter på väg.
- Nestlé arbetar tillsammans med våra partners inom supply chain för att minska bränsleförbrukningen från transporter med ytterligare 10 procent per 2020 jämfört med 2014, utöver ytterligare genomförda reduktioner, säger Bart Vandewaertere, Assistant-Vice President Relations with European Institutions i Nestlé. Vi åstadkommer detta genom effektivitetsoptimering som ruttplanering, undviker tomkörning och använder maximalt tillgänglig fordonskapacitet. Utökad bränsleeffektivitet för lastbilar kommer att ge transportbranschen det lyft som krävs för att ytterligare minska de totala koldioxidutsläppen efter 2020, när de flesta övriga möjligheterna har blivit fullt utnyttjade.
Det kostar i genomsnitt 35 000 euro per år för att förse ett trailerekipage med bränsle under ett år – kostnader som sedan förs över till konsumenter genom högre priser på varor. Genom att uppnå 35 procents kostnadseffektivitet för lastbilars bränsleeffektivitetsförbättringar skulle man uppnå en besparing med uppemot 10 000 euro per år och lastbil, och man skulle uppnå en reducering av koldioxidutsläpp med 37 miljoner ton årligen per 2030. Detta skulle hjälpa stora varuägare, speditörer och åkeriföretagare att trappa upp sina frivilliga åtaganden när det gäller utsläppsminskningar och hjälpa EU att uppfylla sina ambitiösa klimatmål.
- Politiska beslut om ramverk skulle kunna medföra balanserade incitament för utförare i framkant med syfte att främja innovationer, säger Ewald Kaiser, CEO i DB Schenker Region Europe och styrelseledamot i koncernens landtransportdivision.
Brevet från de 19 aktörerna upmanar EU-kommissionen att ta fram ett förslag för att införa standarder inom den kommande tvåårsperioden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063