23948sdkhjf

Staten tar ökat grepp om järnvägsunderhållet

Uppdraget omfattar att analysera och presentera möjliga åtgärder för:

1.Övertagande och genomförande i egen regi av tillstånds- och leveransuppföljning samt underhållsbesiktning av det statliga järnvägsnätet som Trafikverket ansvarar för.
2.Att i egen regi organisera och bedriva underhåll av det statliga järnvägsnät som Trafikverket ansvarar för. Utredningen ska utgå ifrån att underhållet ska bedrivas inom minst två geografiskt avgränsade områden och på ett sådant sätt att verksamheten kan analyseras och jämföras med järnvägsunderhåll upphandlat i konkurrens i hela landet.
3. Vilken järnvägsspecifik maskinell underhållsutrustning som bör ägas och förvaltas av Trafikverket dels för att över tid säkerställa att resurser finns för samhällskritiska funktioner, dels vilken maskinell utrustning som bör ägas av Trafikverket och tillhandahållas marknadens aktörer för att främja konkurrens, öka effektiviteten och minska trösklar för marknadstillträde.

Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet senast den 28 oktober 2016 avseende utredning av möjliga åtgärder för att i egen regi genomföra tillstånds- och leveransuppföljning samt underhållsbesiktning. Övriga delar ska rapporteras senast den 24 februari 2017.
- Jag är glad att kunna berätta att regeringen som en del av en uppgörelse med vänsterpartiet tar ett viktigt steg för att staten ska ta det samlade ansvaret för kontroll och utförande av underhåll inom den statliga järnvägen, säger infrastrukturminister Anna Johansson (s). Trafikverket behöver inom en snar framtid vidta ytterligare åtgärder för att uppnå ett järnvägssystem som bättre möter upp mot såväl nutida som framtida behov.
Anna Johansson förklarar att regeringen – när uppdraget har återrapporteras – kommer att återkomma med nästa steg för kontroll och utförande av underhåll i egen regi.
- Det här uppdraget är viktigt för långsiktigt hållbara transporter, säger Karolina Skog (mp), miljöminister. Ett bättre fungerande underhåll av järnvägen är avgörande för den nödvändiga omställningen av transportsektorn.
Utredningen om järnvägens organisation tillsattes i maj 2013. Uppdraget var att göra en översyn av järnvägens organisation, med syfte att ta fram förslag till förbättringar som gör att järnvägssystemet på bästa sätt möter framtidens krav på ett effektivt och hållbart transportsystem.
Utredaren överlämnade delbetänkandet En enkel till framtiden i december 2013, vilken omfattade en nulägesbeskrivning av järnvägens organisation och en inventering av problem- och förbättringsområden med förslag på inriktning för det fortsatta utredningsarbetet.
Utredningen lämnade i mars 2015 delbetänkandet Koll på anläggningen vilken omfattar frågor rörande byggande och underhåll av järnvägens infrastruktur. I delbetänkandet redogör utredningen för ett flertal brister inom Trafikverkets underhållsverksamhet och lämnar förslag till åtgärder utifrån gjorda observationer, bedömningar och överväganden. Tyngdpunkten i delbetänkandet ligger på frågor som rör underhåll av järnvägen.
Delbetänkandet har varit ute på remiss hos 70 remissinstanser. Totalt har det inkommit 51 stycken remissvar. En remissammanställning är genomförd och de flesta instanserna ställer sig bakom utredningens förslag och anser att delbetänkandet ger en god beskrivning av problematiken och potentiella förbättringsbehov.
Utredningen överlämnade sitt slutbetänkande En annan tågordning – bortom järnvägsknuten i december förra året. Utredaren kommer inte med ytterligare förslag i sitt slutbetänkande vad gäller underhåll av den statliga järnvägsinfrastrukturen. Slutbetänkandet är fortfarande under beredning inom Regeringskansliet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064