23948sdkhjf

Danska banverket bryter med Strukton Rail

Mot bakgrund av de problem som varit med att få färdigställt spårarbetet på den danska ön Fyn både under kristihimmelsfärdshelgen och pingsten, har det danska banverket – Banedanmark – valt att säga upp kontraktet med entreprenören Strukton Rail.
- Det är uppenbart för alla och envar, att arbetet på Östfyn både under kristihimmelsfärdshelgen och under pingsten långt ifrån har genomförts som Banedanmark har planlagt, säger Steen Neuchs Vedel, anäggningsdirektör i Banedanmark. Strukton Rail har inte levt upp till det kontrakt som vi har ingått, och det har påverkat både passagerare och godsoperatörer på de danska järnvägarna. Strukton har kontrakt på resten av sommarens spårabeten på Fyn, men vi har inte längre tilltro till att de kan utföra uppdraget. Därför väljer vi att säga upp samarbetet.
Nyligen höll Banedanmark et möte med entreprenören Strukton, som har stått för utförandet av arbetet på Östfyn, för att utvärdera det utförda arbetet. Som en uppföljning av mötet fick Strukton en skrivelse där entreprenören ombeds att ta fram en ny plan för hur man kommer att infria det arbete, som beskrivs i kontraktet.
- Banedanmark har bett Strukton om en reviderad plan för de kvarvarande spårabetena, som kan göra oss tryggare i att det inte kommer att uppstå ytterligare förseningar, och att allt arbete kommer att bli utfört, säger Steen Neuchs Vedel. Vi har tagit emot Struktons svar, som inte ger oss trygghet i att arbetet kan utföras under den avtalade tiden.
Banedanmark kommer nu att omvärdera de planerade arbetena på Fyn och med egna medarbetare sörja för ett ökat underhåll, så att sträckningens livslängd kan förlängas med cirka tre år.
- Vi har hamnat i en riktigt förarglig situation, säger Steen Neuchs Vedel. Men vi kan med hänsyn till de många passagerare, som varje dag tar tåget, inte acceptera ytterligare förseningar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062