23948sdkhjf

Transportrådet yttrar sig om vägning av containrar

De nya föreskrifterna avseende vägning av containrar träder i kraft den 1 juli i år, vilket i praktiken kommer att innebära att näringslivet i bästa fall har en eller ett par veckors tidshorisont för att implementera nya processer som föreskrivits.
Denna tidshorisont är för kort. Det framhåller Näringslivets Transportråd i sitt remissyttrande till remiss om förslag till ändring i Transportstyrelsens föreskrifter med anledning av internationellt krav på vägning av containrar.
Näringslivets Transportråds ståndpunkt sammanfattas enligt följande:
-Remisstiden är alltför kort mot bakgrund av frågans dignitet.
- Det ska stå transportköparen fritt att välja huruvida Verified Gross Mass (VGM) ska redovisas i separat dokument eller inte.
-Mottagare och destination ska inte vara obligatoriska att redovisa, eftersom det är irrelevant information i sammanhanget.
-Lastens bruttovikt/kvantitet ska inte redovisas, det som ska redovisas är VGM, det skapar förvirring och tillför inget i sammanhanget.
-Kravet på signerat dokument som verifierar VGM bör utgå, eftersom det inte tillför något i sammanhanget.
-Redovisning av metodval för verifiering av VGM bör utgå. Det är tillräckligt att verifiering har skett.
-Kravet på att väga containern med innehåll som en enhet bör utgå, eftersom det driver kostnader utan att tillföra något värde.
Näringslivets Transportråd konstaterar att Transportstyrelsen har haft en forcerad process med snäva tidplaner för att lämna synpunkter både på de frågor som tidigare ställts till deltagarna i den referensgrupp som myndigheten tillsatt och nu på förslaget till föreskrifter med anledning av internationellt krav på vägning containrar.
Näringslivets Transportråd framhåller att tidshorisonten har varit god från första början. IMO fattade beslut 21 september 2014. Men sedan har det dragit ut på tiden. Transportstyrelsen skickade sitt första utkast 1,5 år senare gällande den nya föreskriften till referensgruppen den 14 mars och ville ha synpunkter på materialet inom 7 arbetsdagar. Transportstyrelsen skickar sedan ut förslagen om ändring på remiss den 19 maj i år och vill ha svar senast 9 juni i år.
De nya föreskrifterna kommer att gälla från den 1 juli i år vilket i praktiken kommer att innebära att näringslivet i bästa fall har en eller ett par veckors tidshorisont för att implementera nya processer som klarar de krav som föreskrivits. IMO har tagit ett beslut den 23 maj i år om att implementeringen av resolutionen bör gå smidigt och att stor hänsyn ska tas vid tillsynen då det finns stora oklarheter från myndigheter i nationella regelverk.
Näringslivets Transportråd förutsätter att så också blir fallet i Sverige fram till den 1 oktober i år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063