23948sdkhjf

Johansson och Baylan invigde världens första elväg

Den 22 juni invigdes Sveriges, och tillika världens, första elväg av infrastrukturminister Anna Johansson och energiminister Ibrahim Baylan. Under en period av två år ska demonstrationssträckan på E16 utanför Sandviken nu testas och utvärderas för vidare kommersiell utveckling av Trafikverket.
Elvägen är utrustad med luftburna kontaktledningar från Siemens, vilka förser elhybridlastbilarna från Scania med förnybar el.
Vägtransporter står för en tredjedel av Sveriges koldioxidutsläpp, varav tung godstrafik står för nära hälften. Elvägen på E16 är konstruerad utifrån Siemens så kallade eHighway-system, vilket innebär elektrisk drift av en elhybridlastbil via strömförande luftledningar. Den konduktiva elförsörjningen är dubbelt så energieffektiv jämfört med konventionella lastbilar med förbränningsmotorer. Förutom en halverad energiförbrukning erbjuder tekniken en potentiellt hundraprocentig reduktion av utsläppen genom användning av förnybar elektricitet, samt biobränsle eller batterier för de vägsträckor som inte är utrustade med eHighway-systemet. Men det är inte bara koldioxidutsläppen som minskar, även energikostnaderna kan reduceras märkbart vilket gör systemet ekonomiskt attraktivt för både lastbils- och infrastrukturföretag.
- Om vi skulle förse hela sträckan från Borlänge till Gävle hamn med eHighway-systemet och ellastbilar finns potentialen att helt reducera koldioxidutsläppen från tung godstrafik på sträckan, säger Anders Bylund, affärsområdesansvarig i Siemens. Vi ser fram emot att kunna använda underlaget från det här demonstrationsprojektet för att utvärdera vidare satsningar på elvägar för tung godstrafik i Sverige. Intresset från svensk industri är stort, både för skytteltrafik, fjärrtrafik och gruvdrift.
Anders Bengtsson på Trafikverket framhåller att Sverige till 2030 ska ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila drivmedel.
- Vi behöver säkerställa att godstrafiken fungerar även då, så vi kan få de varor vi behöver för ett fungerande samhälle och ett gott liv, säger han. Den absolut största delen av det gods som transporteras i Sverige går på väg, men bara en begränsad del av detta gods kan flyttas till andra trafikslag. Därför måste vi befria lastbilarna från sitt beroende av fossila drivmedel, så de kan göra nytta även i framtiden.
Anders Bengtsson framhåller att elvägar erbjuder den möjligheten och är ett utmärkt komplement till transportsystemet.
- Elvägstekniken har alla förutsättningar att bli stommen i en helt ny värdekedja för fossilfria fordon, säger Magnus Ernström på Region Gävleborg. Vi har antagligen redan uppnått kritisk massa och har alla intressenter på plats för att bygga ut en miljömässigt och ekonomiskt fördelaktig infrastruktur längs E16.
I tillägg till Elväg E16 (tidigare Elväg Gävle) planerar Siemens att ta ytterligare en demonstrationssträcka i bruk. Det projektet håller som bäst på att slutföras på allmän väg i anslutning till hamnarna i Los Angeles och Long Beach i Kalifornien. Där arbetar Siemens tillsammans med Volvo Trucks och lokala aktörer i ett demonstrationsprojekt för South Coast Air Quality Management District (SCAQMD).
Huvudfinansiärerna av projektet Elväg E16 är Trafikverket, Vinnova, Region Gävleborg, Siemens och Scania. Upphandlingen ligger i linje med Sveriges ambitiösa klimatmål om en fossilfri fordonsflotta till 2030.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064