23948sdkhjf

VTI leder EU-projekt om automatiserad körning

Det är just nu stor glädje på VTI efter besked om att EU-kommissionen har beviljat ett stort projekt om automatiserad körning. VTI leder projektet där 30 organisationer från elva olika länder är delaktiga.
EU-projektet, Adas & Me, är det största projektet som VTI har koordinerat, med en total budget på motsvarande cirka 89 miljoner kronor (9,6 miljoner euro). VTI har välkänd kunskap och forskning i framkant när det gäller automatiserad körning, men även av koordinering av EU-projekt, och nu tar VTI ytterligare ett steg för att leda forskningen framåt. Ett stort sådant.
- Vi kommer att basera arbetet på användarfall för bil, lastbil, buss och motorcykel vilket speglar stora delar av trafiken på Europas vägar, säger Anna Anund, forskningschef i VTI. Projektet kopplar samman kunskap om förarens tillstånd och kunskap om situationen man befinner sig i, med fordonets automatiserade funktioner.
- Inom ramen för projektet ska vi utveckla system som kan läsa av när föraren börjar bli trött, ouppmärksam eller påverkad av känslor som arg, ledsen och bedöma hur man lämpligen övergår till, eller från automation beroende på förarens och fordonets förmåga.
Anna Anund koordinerar hela projektet tillsammans med forskarkollegan Magnus Hjälmdahl och ekonomen Johanna Nordenrot. De skrev ansökan på 75 sidor tillsammans med två grekiska kollegor från institutet Certh/Hit.
- Det är det som är kul, att vi verkligen är ett internationellt team redan från början, säger Anna Anund.
Forskningen som startar i september ska pågå i tre och ett halvt år. Syftet är att utveckla system för förarstöd för att förbättra säkerheten och på sikt bidra till mer miljövänliga transporter.
- Extra roligt är att vi har flera svenska partners i projektet; Scania, Autoliv, Smarteye, Stressforskningsinstitutet och Uppsala universitet, säger Anna Anund.
Projektet kan beskrivas som att det tas ett helhetsgrepp kring automatiserad körning för bilar, lastbilar, bussar och motorcyklar. VTI:s fokus ligger på föraren.
- Vi utgår från människan, ett förarperspektiv, vi måste se till att vägen fram till helautomatiserade bilar sker säkert och till nytta för användaren, så att både fordon och förare kan ta kontrollen från varandra, säger Anna Anund.
Bland de 30 organisationerna finns såväl privata som offentliga organisationer representerade och nu väntar en hektisk tid med att få all administration klar innan allt sätts igång i september.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064