Varuägare anklagar speditörer för överpriser och smygavgifter
Den internationella transportköparorganisationen Global Shippers’ Forum riktar nu kritik mot speditörer och rederier – bland andra Kuehne + Nagel och OOCL – som tar ut oskäliga överpriser och smygavgifter för de vägningar av containrar som införts på global basis per den 1 juli.
Global Shippers’ Forum framhåller vidare att organisationen har ett konstruktivt förhållningssätt till införandet av containervägning och har spelat en central roll i IMO för att säkra flexibilitet så att transportköpare kan skapa tillförlitliga VGM-deklarationer till minimal kostnad och störning för den internationella handeln. Detta har resulterat i att varuägare har två metoder för att utfärda ett VGM-dokument.
Den ena metoden är att väga den lastade containern med kalibrerad och certifierad utrustning. Den andra metoden är att använda en kalkylerad vägningsmetod där varuägare kan räkna samman vikten på gods, förpackningar och lastsäkringsutrustning, samt lägga till containerns tara (läs tomvikt).
Global Shippers’ Forum framhåller att organisationen har samarbetat med transportköpar-, terminal- och frakthanteringsorganisationer globalt för att säkerställa att varuägare och partner i varuflödeskedjan är medvetna om vad som krävs och har utvecklat en gemensam branschstandard för att underlätta för varuägare och andra intressenter inom sjöfartsbranschen med implementering av de nya reglerna. Dessa riktlinjer finns tillgängliga på Global Shippers’ Forums hemsida.
Global Shippers’ Forum ser positivt på de flexibla och relevanta vägnings- och rapportmetoder som har implementerats de senaste veckorna.
Global Shippers’ Forum förväntar sig att en övervägande majoritet av de speditörer, rederier, hamnterminaloperatörer och andra aktörer som erbjuder containervägning ska agera på ett etiskt sätt och enbart ta ut rimliga priser som motsvarar kostnaderna för att utföra dessa tjänster.
Enligt Global Shippers’ Forum har sjöfartsnäringen välkomnat införandet av dessa nya regler för att förbättra säkerheten.
Global Shippers’ Forum beklagar att de måste informera om att ett antal medlemmar i organisationen – varuägare/transportköpare främst i Asien och Afrika – rapporterar om att några transportörer och andra tjänsteleverantörer förefaller utnyttja införandet av de nya containervägningsreglerna genom att ta ut oskäligt höga avgifter för dessa tjänster. Det handlar bland annat om ospecificerade administrativa avgifter och smygavgifter för andra tjänster.
Global Shippers’ Forum uppmanar nu berörda speditörer och rederier att omedelbart upphöra med dessa oskäliga och ospecificerade avgifter.
Hittills har Global Shippers’ Forum undersökt följande ärenden som medlemsföretag har rapporterat in:
I Kina har den globala speditions- och logistikkoncernen Kuehne + Nagel infört en administrativ avgift för containervägning för samtliga försändelser som bokas via Kuehne + Nagels kinesiska verksamhet. Det handlar om 12,75 US-dollar per full container om varuägare använder Kuehne + Nagels elektroniska containervägningssystem, eller 25 US-dollar för manuell inmatning av uppgifter. På liknande sätt har OOCL Logistics tillkännagett att de kommer att införa en motsvarande administrativ avgift på 15 US-dollar per dokument för samtliga exportförsändelser från Kina som bolaget hanterar.
I Nigeria har logistik- och rederikoncernen Grimaldi Agency meddelat sina kunder att de kommer att väga containrar vid avgång till en kostnad av motsvarande cirka 600 kronor (20 000 nigeriska naira) per 20-fots container och motsvarande cirka 1 200 kronor (40 000 nigeriska naira) per 40-fots container.
I Sri Lanka har medlemsföretag i Global Shippers’ Forum rapporterat att vissa rederier överväger att ta ut avgift av varuägare på 25 US-dollar för utförande av containervägning, och i de fall där den slutgiltiga vikten avviker från bokad vikt, en tilläggsavgift på 50 US-dollar för korrigering containervikten.
I Storbritannien och Irland har DP World, som äger hamnarna i både Southampton och London Gateway, infört en avgift på 1 pund per enhet för containervägning före ankomst till hamnen.
- Varuägare över hela världen stödjer säkerhetsmål för containervägning och har förbundit sig att fullfölja dessa regelverk, men det ska inte användas av partners i varuflödeskedjen som en ursäkt för att ta ut oskäliga och ospecificerade avgifter, säger Chris Welsh, generalsekreterare i Global Shippers’ Forum. Detta berör i synnerhet utvecklingsländer, speciellt i Afrika och Oceanien, som enligt FN:s konferens för handel och utveckling – UNCTAD – betalar 40 till 70 procent mer i genomsnitt för internationella transporter av sin import än vad industriländer betalar.