Växtvärk hos kombiterminalen i Sundsvall
Nu har det gått ett år sedan Sundsvalls kommun tog över kombiterminalen i staden. Mer gods fraktas på järnvägen. Resultatet är 2 600 färre lastbilar på vägarna och 2 500 ton mindre koldioxid.
Real Rails godståg som går till Göteborg tur och retur fem dagar per vecka är fullbokat. Kombiterminalen kan, förutom Göteborgspendeln, ta emot ett fåtal godsvagnar ytterligare per dag och sedan är terminalen full.
- Vi vet att det är väldigt mycket långväga gods som fraktas till Sundsvall på lastbil, säger Marie Israelsson, marknadsansvarig i Sundsvall Logistikpark. Det finns en stor potential att öka godsvolymerna på järnväg bara infrastrukturen tillåter det. Skulle fler godståg vilja köra in på terminalen hindrar det andra tåg, även persontåg att komma fram. Därför måste terminalen flyttas.
I logistikparken kommer kombiterminalen att ligga nära containerhamnen och där kunna ta emot fler godståg än den befintliga terminal som används i dag. Utbyggnaden är en nödvändig åtgärd för att kunna transportera gods hållbart till regionen. När en lastbil har kört 2 mil har den redan hunnit släppa ut 1 kg koldioxid. Ett godståg kommer däremot 900 mil innan det har släppt ut 1 kg koldioxid. Det får plats cirka 30 lastbilar på ett godståg.
Sundsvall Logistikpark har nyligen gett Sandahls Goods & Parcel i uppdrag att driva kombiterminalen från 1 oktober i år. De ska också vara med i utvecklingen av den nya terminalen i logistikparken.
Förvärvet av terminalen var enligt Sundsvalls kommun ett viktigt led i att kunna flytta godshanteringen i kombiterminalen, från centrala Sundsvall ut till hamnområdet, när logistikparken är klar. Platsen där kombiterminalen i dag är placerad behövs för att utveckla resecentrum och andra stadsutvecklingsplaner.