23948sdkhjf

EU-kommissionen friar 14 containerrederier

EU-kommissionen har avslutat konkurrensärendet mot 14 containerrederier, bland andra Maersk Line, som kommissionen inledde 2013. Kommissionen har inte funnit någon överträdelse av reglerna. Av det skälet har den formella undersökningen stängts.
- Vi är mycket glada över att EU-kommissionen har stängt ärendet utan att finna något brott mot EU:s konkurrenslagstiftning, säger Camilla Jain Holtse, chefsjurist i Maersk Line. Vi och de andra rederierna har hela tiden förklarat, att vi inte har tillämpat någon praxis, som är i strid med EU:s konkurrenslagstiftning.
Förutom Maersk Line har detta konkurrensärende berört redierierna CMA CGM, Cosco, Evergreen, Hamburg Süd, Hanjin, Hapag Lloyd, HMM, MOL, MSC NYK, OOCL, UASC och ZIM.
Kommissionen inledde undersökningen den 21 november 2013, vilket Transport & Logistik Idag/Transportnet tidigare har rapporterat om. Den berörde meddelanden om generella kostnadshöjningar – General Rate Increase (GRI) inom sjöfarten. GRI-meddelanden används för att informera kunder om planerade prishöjningar.
Maersk Line och de övriga berörda rederierna har erbjudit att ändra det sätt som de annonserar priserna på för sina kunder, vilket både Maersk Line och de övriga berörda rederierna kommer att tillämpa. Maersk Line kommer därmed fortsätta med att informera om prishöjningar till sina kunder, 30 dagar innan de genomförs via sedvanliga kommunikationskanaler. Men i stället för att enbart informera om prishöjningen kommer meddelandet även att innehålla det sammanlagda priset, som är resultatet av höjningen, samt andra bitar, som kan ge kunderna en ökad överblick.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078