23948sdkhjf

DSV fyller 40

Den 13 juli 1976 bildades DSV som en typ av lastbilscentral och ett samarbete mellan nio självständiga åkare och en tjänsteman. Det blev starten på ett äventyr som ingen av grundarna kunde ha förställt sig.
Under de senaste 40 åren har DSV vuxit till en av världens fem största transport- och logistikkoncerner med över 40 000 anställda på sex kontinenter. Det har varit 40 år av hårt arbete och framgång, som inte minst skett tack vare många lojala och hårt arbetande medarbetare.
En av dem är Annette Hansen, Domestic Trucking i Danmark, som har varit hos DSV nästan från början. Hon kom till DSV i början av 1983 i Skuldelev, Danmark, DSV:s födelseort. Under hennes hittillsvarande tid hos DSV har hon upplevt förändringen från en liten lokal rörelse till en världsomspännande koncern.
- Jag började i Skuldelev i en tillbyggnad till ett garage jämte DSV:s förste vd och en av grundarna Leif Tullbergs privata bostad, säger Annette Hansen. Vi var sammanlagt elva medarbetare – fyra speditörer, fem i bokföringen plus Leif och hans fru. Vårt lunchrum var inte större än en liten barnkammare och vi arbetade hela dygnet för att klara faktureringsarbetet.
Anette ser tillbaka på en mycket dynamisk arbetsplats, där den alltid närvarande Leif Tullberg hela tiden fick nya idéer, som blev till nya affärsområden och fler anställda – från transport av grus och jord till byggmaterial, styckegods, tankbilar och tungtransporter.
Under det tidiga 1980-talet växte verksamheten så att det utvidgade garaget blev för litet. Medarbetarna flyttade då in i en ny ”stor” kontorsbyggnad på granntomten. Annette minns att det tog endast två månader innan man hade vuxit ur även den faciliteten.
I slutet av 1980-talet förvärvade DSV en internationell transportverksamhet som komplement till den befintliga inrikesverksamheten i Danmark. Det var DSV allra första förvärv.
Värt att notera är att DSV såg dagens ljus tack vare en dåligt hanterad företagssammanslagning. I början av juni 1976 blev en rad fristående danska åkeriägare mer eller mindre helt utan transportuppdrag efter en sammanslagning där åkarna som tillhörde det andra bolaget som ingick i sammanslagningen favoriserades.
En av de åkeriägare som ställdes på ”bar backe” var Henning Petersen. Han tog initiativet till en snabbt förverkligad plan och den 13 juni 1976 bildade han tillsamamns med ytterligare åtta fristående åkeriägare, med Leif Tullberg som vd, bolaget med namnet DSV – De Sammensluttede Vognmaend af 13-7-1976 A/S.
Det var Leif Tullberg – med en egen åkerikonkurs i bagaget – som utvecklade DSV:s bolagsprinciper, som i stor utsträckning- men med vissa undantag - gäller än i dag mer eller mindre i samma form.
Principerna är att bolaget ska ägas av åkeriägare (aktieägare), företaget äger inte några egna lastbilar, och pengar ska tjänas innan de används.
Under många år agerade DSV uteslutande utifrån dessa principer och man hade varken någon överordnad strategi eller någon master plan. Men under åren 1997 – 2000, då det första riktigt stora förvärvet genomfördes, utvecklades den nu välkända tillväxtstrategin.
DSV:s tidigare mångårige vd och koncernchef - i dag styrelseordförande i DSV – Kurt Larsen, som kom till DSV i samband med det första uppköpet 1989, förklarar att DSV:s historia på inget sätt är ett resultat av en noggrant genomtänkt långsiktig plan.
- Vi kunde aldrig drömma om, hur stort DSV skulle bli, säger Kurt Larsen. Om vi hade tänkt för mycket på målet, skulle vi aldrig ha vågat köpa varken Samson eller DFDS Dan Transport. Jag vill säga att vi var övertygade om några möjligheter, som vi var kapabla till att genomföra vid den rätta tidpunkten. Det var först efter det framgångsrika uppköpet av Samson, som vi upptäckte att tillväxt via förvärv skulle vara en integrerad del av vår strategi. Och uppköpet av DFDS Dan Transport – som fyrdubblade bolagets storlek – var helt otroligt. Det var en glimt av vad DSV har blivit i dag.
Många av de bolag, som i dag är en del av DSV, har en historik som sträcker sig långt mer än 40 år tillbaka i tiden. Samson Transport bildades 1934 och DFDS Dan Transport och Frans Maas har rötter bakåt i tiden till 1866 och 1890. ABX Logistics är det bolag som går allra längst tillbaka i tiden till 1816 via uppköpet av Saima Avanderao. Sist men inte minst kan det senaste jätteförvärvet UTi Worldwide dateras tillbaka till 1926.
DSV har under årens lopp även genomfört en hel del förvärv i Sverige. Exempel på svenska speditionsbolag och aom i dag ingår i DSV är bland andra Fraktarna och Nordisk Transport.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078