23948sdkhjf

Siemens levererar fem nya lok till Hector Rail

Hector Rail har skrivit ett avtal med Siemens om leverans av fem stycken helt nya lok av så kallad Vectron-typ.
Loken är elektriska, avsedda för den skandinaviska marknaden och utrustade med så kallad ”extra-mile-funktion”. Det innebär att loken har en dieselmotor installerad samt att de är utrustade med radiostyrning. Detta gör effektiv växling in och ut ur terminaler möjlig utan att ha tillgång till ett separat växlingslok. Avtalet innebär möjlighet att köpa ytterligare 15 lok fram till 2021.
De nya loken är vid leverans utrustade med järnvägens nya säkerhetssystem ETCS. Två lok är redan tillverkade och kommer att levereras under 2016. Dessa två lok är utrustade med befintligt säkerhetssystem och utan extra-mile-funktion. Resterande lok levereras 2017.
Avtalet innebär möjlighet att utveckla flottan upp till 20 lok. Här finns möjlighet att också beställa loken i ett mer internationellt utförande som innebär att de kan trafikera Sverige, Danmark och Tyskland.
Vectron-loken återmatar elenergi till elnätet då de bromsar. De kan också dra tyngre tåg än tidigare generationer av lok. Det innebär att tyngre laster kan förflyttas i ett tåg. Det innebär att Hector Rail tar ett viktigt steg mot innovation, effektivitet och miljöanpassning.
- Med denna investering i nya lok erbjuder vi marknaden ett antal effektiva lok som ger oss möjlighet att skapa innovativa kundlösningar som tidigare inte har varit möjliga, säger Hector Rails vd Mats Nyblom.
Hector Rail har inför sitt investeringsbeslut gjort en noggrann analys av lokmarknaden i Skandinavien. Marknaden domineras fortfarande av lok äldre än 30 år, med begränsad dragförmåga och utan möjlighet att återmata elektricitet vid bromsning. Slutsatsen är att den Skandinaviska marknaden är i behov av en moderniserad lokflotta. Hector Rail tar med denna beställning ett viktigt steg i att förverkliga denna modernisering.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063