Konkurrensverket kartlägger paket- och hemleveranser
Distanshandel och leveranser av paket, framför allt den del av marknaden som avser paket från företag till konsumenter – B2C – har länge haft en stark tillväxt som en följd av att allt fler konsumenter handlar varor på nätet inom och utom Sverige. De senaste åren har även hemleveranser av livsmedel haft en stark tillväxt.
Av rapporten framgår att Postnord är den största aktören på marknaden för paketförsändelser, men det finns flera aktörer som är rikstäckande och konkurrerar med varandra. Det är i dag möjligt att välja mellan två eller flera alternativa leverantörer för leveranser i nästan hela Sverige, även till glesbygd.
- Att handla varor på nätet är en reell möjlighet för de flesta, och det bidrar till konkurrensen i hela Sverige, säger Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom. Det är positivt för konsumenterna.
När det gäller hemleveranser av livsmedel är bilden mera splittrad. I storstadsområdena kan de flesta konsumenter välja mellan flera olika leverantörer. I glesbygdsområden kan det i bästa fall finnas en butik som erbjuder hemleverans av livsmedel. En förklaring är att leveranserna kräver en helt annan logistik, bland annat med kylda lagerutrymmen och transporter, och att transporterna kan bli långa till varje enskild kund.
- Framtiden får utvisa om innovation och utveckling kommer att lösa logistikutmaningarna för hemleveranser av livsmedel, säger Dan Sjöblom. I så fall skulle e-handel med livsmedel, som inte bygger på närvaro av lokala butiker, kunna vara en möjlighet för konsumenter i glesbygd.