ZF och SAF i dragkamp om Haldex
Den tyska fordonskomponentleverantören ZF Friedrichshafen är på väg att förvärva den Landskrona-baserade bromstillverkaren Haldex och lägger ett bud på 4,4 miljarder kronor.
Den senaste tiden har det pågått en kamp mellan ZF och tyska axeltillverkaren SAF-Holland om att förvärva Haldex. I mitten av juli lade SAF-Holland ett bud på Haldex utan att ha förankrat det med Haldex styrelse. Däremot är det en enig styrelse i Haldex som nu rekommenderar budet från ZF.
Om ZF:s förvärv av Haldex går i lås så kommer ZF att kontrollera mer än 90 procent av aktierna i Haldex.
Både ZF och SAF-Holland är välkända varumärken som leverantörer av komponenter till den globala fordonsindustrin. Omsättningen i ZF Friedrichshafen uppgår till motsvarande cirka 290 miljarder kronor (29 miljarder euro) medan omsättningen i SAF-Holland uppgår till motsvarande cirka 10 miljarder kronor (1 miljard euro).
Haldex är ett svenskt börsnoterat verkstadsföretag som tillhandahåller egenutvecklade fordonstekniska lösningar till den globala fordonsindustrin. Produkterna är främst bromssystem, bränslematarpumpar och specialprodukter för att minska utsläppen från dieselmotorer. Huvudkontoret finns i Landskrona och bolaget har tillverkning i bland annat Sverige, Tyskland, USA, Kina, Ungern, Indien, Brasilien och Mexiko.
Haldex – med mer än 2 000 anställda – redovisade en omsättning för 2015 på 4,8 miljarder kronor och ett resultat efter finansnetto på 271 miljoner kronor.