23948sdkhjf

SPBI yttrar sig om fordonsremiss

Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet, SPBI, har tagit del av remissen ”Ett bonus malus system för nya lätta fordon” och har lämnat synpunkter.
SPBI framhåller att det är bra att det läggs stor vikt vid inköpstillfället av bilen och att ett system som premierar energieffektivitet är rätt tänkt. Vid inköpstillfället finns det stora möjligheter att för de kommande 15 – 17 åren påverka både drivmedel och koldioxidutsläpp. SPBI är positivt till att minska koldioxidutsläppen från transportsektorn och ser att styrmedel måste finnas på plats vad gäller både bilen, bränslet och konsumenten.
SPBI är dock mycket kritisk till att man i förslaget inte ser möjligheterna för de förnybara drivmedlen att vara med och bidra till en fossilfri transportsektor, utan fokuserar på el. Under de senaste åren har andelen biodrivmedel ökat och uppgick under 2015 till cirka 15 procent av drivmedelspoolen på energibas. Användandet av biodrivmedel har minskat koldioxidutsläppen med cirka 0,8 miljoner ton. Det finns i dag dieselbränsle på marknaden baserad på förnybar råvara och det forskas även på förnybar råvara till syntetisk bensin. I tidigare utredningar, bland andra FFF-utredningen såg man biodrivmedel som viktig del på vägen mot en fossiloberoende fordonsflotta. SPBI ställer frågan vad som hänt på vägen som förändrat detta.
Bilarnas möjlighet att ta emot biodrivmedel bör premieras. SPBI anser att utredningen inte tillräckligt har beaktat inblandningen av hållbara biodrivmedel i de konventionella biodrivmedlen.
I ett bonus-malus system är det enligt SPBI även viktigt att långsiktigt säkra de investeringar som görs för en fossilfri transportsektor i Sverige. Det bör inte vara möjligt att erhålla bonus för en miljöbil som säljs i Sverige och kort därefter kunnat sälja den vidare till ett annat land.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062