Kollaps för Hanjin - största konkursen någonsin för containerrederier
På onsdagen försattes sydkoreanska containerrederiet Hanjin Shipping i konkurs. Bolagets skulder uppgår till 5 miljarder dollar och detta är den största konkursen någonsin bland containerrederier.
Främsta skälen till de kraftiga förlusterna och till konkursen är låga fraktrater och hög skuldsättning.
Varuägare, speditörer, terminaloperatörer och containerrederier befarar att konkursen i Hanjin kommer att medföra störningar i den globala containersjötrafiken, eftersom det i stor utsträckning sker allianssamarbeten mellan containerrederier och där Hanjin har ansvar för vissa containerlinjer och godsflöden.
Enligt sjöfartsdataanalytikern Alphaliner har Hanjin en kapacitet på 609 500 TEU fördelat på 98 containerfartyg. Detta innebär att konkursen i Hanjin är den största containerrederikonkursen någonsin med god marginal till den näst största konkursen – US Lines 1986 med en dåvarande kapacitet på 93 000 TEU.
Sedan konkursen blev känd har vissa av Hanjins containerfartyg hållits kvar i vissa hamnar – bland andra Hanjin Rome i Singapore – lastad med 5 300 TEU och Hanjin Sooho i Shanghai – lastad med 13 100 TEU.
Hanjin ingår i containerrederialliansen CKYHE och enligt uppgifter som Transport & Logistik Idag/Transportnet har tagit del av, har övriga allianspartner inlett en ”räddningsplan” för att säkra upp alliansens kapacitet och linjetäckning.
Förutom Hanjin består alliansen CKYHE av containerrederierna Cosco Container Lines, ”K” Line, Yang Ming Line och Evergreen Line.
Vissa rederier – bland andra Evergreen – har informerat speditörer om att inget gods som går via Evergreen Line Cargo kommer att lastas på något Hanjin-fartyg och att inget gods som går via Hanjin kommer att lastas på något av Evergreens fartyg.