Riksdagspolitiker på studiebesök i godsstråket
I förra veckan var centerpartiets infrastrukturpolitiske talesman – Anders Åkesson, riksdagsledamot i trafikutskottet – på besök på Södra Cells massabruk i Mönsterås där han fick möjlighet att åka med en sträcka med ett av Green Cargos godståg.
En dag i godsstråket
”Mats Hollander på Green Cargo och andra aktörer i transportsektorn erbjuder ofta oss riksdagsledamöter som jobbar med trafikfrågor att följa med ut i sin respektive verklighet.
Lastbilar har jag åkt en hel del, kan bli mer, men en lokförarhytt till ett godståg hade jag hitintills aldrig fått besöka, självklart tog jag chansen. Resan startade på Kalmar C och gick norrut mot Södra Cells massabruk i Mönsterås med tankvagnar lastade med väteperoxid och några tomma godsvagnar på släp. Håkan Josefsson, instruktionsförare på Green Cargo var min ledsagare och Stefan Blomstrand rattade det dieselelektriska loket.
På Södra Cell togs vi emot av logistikchefen Ulf Roback och guiden Susanne Ahleborn-Gustavsson. En snabb visning av den mäktiga utlastningen på en av världens största massaindustrier följdes av en initierad diskussion om vad det är som avgör om en pappersmassabal från Södra lämnar bruket via båt, tåg eller lastbil. Logistik, kundkrav och pris- och miljökrav spelar in. En succesiv utflyttning av massafabrikens kunder pappersbruken, från Sverige till kontinenten, har inneburit att gods på lastbil ökat på järnvägens bekostnad. Bilar med importgods till Jula med flera stora importörer av varor ger ett växande utbud av transportkapacitet ner i Europa etcetera. Men ytterst handlar det om transportinfrastrukturens tillgänglighet om Green Cargo med flera tågoperatörer över huvud taget kan erbjuda tjänster till industrin som avgör.
Åter söderut växlar vi om och till och lämnar Kalmar C för färd mot Alvesta med drygt 2 000 ton last och två ellok som dragare, här var det Jörgen Rahm som rattade dubbelloket. På min fråga varför vi smög iväg så sakta från Kalmar upp på det småländska höglandet fick jag svaret ’det finns inte nog med el i systemet’!!!
Sammantaget fick jag under några timmar en solig dag i augusti möjlighet att jämföra den information om järnvägssystemet jag ofta och utförligt förses med av Trafikverkets ledning. Till exempel ’sådan är standarden på banorna’, ’så fungerar underhållet’, ’därför behövs ett nytt signalsystem ERTMS’, med mera.
Mina reflexioner i korthet är:
- Visst vi tog oss fram men standarden på en järnväg måste ju vara god även ut i systemets kapillära delar, så är det inte.
- Samverkan mellan olika transportslag, lastbil tåg båt etcetera måste bli bättre.
- Förmågan att vara transporteffektiv med längre och tyngre fordon, att väg-/järnvägssystemet är tillgängligt och klarar en ökad belastning.
- Visst vore det spännande med ett nytt signalsystem på svensk järnväg men frågan är om man just nu ska prioritera att operera in ERTMS i ett system av järnväg som på basala punkter visar så många andra brister och behov av uppmärksamhet. Till exempel att ha kapacitet att förse loken med el i tillräcklig mängd.
- Hur prioriteras gods- vs persontrafik? Om inte godset kommer ut och fram i tid har ju folk inga jobb att åka till….
- Ingen jag mötte under dagen kunde se någon som helst vits med att införa en vägslitageavgift på 26 kronor per mil på landsvägstransporterna, det galna idé regeringen just nu utreder och planerar at lägga som en avgiftschock framöver.
Som sagt, det var en förmån att få vara gäst hos Green Cargo och Södra Cell en dag, jag gör gärna om det med andra aktörer, det är bara att hojta till”.
Anders Åkesson
Infrastrukturpolitisk talesperson för centerpartiet
riksdagsledamot i trafikutskottet