Fartyg kan nu tanka naturgas i Göteborgs Hamn
Den 3 september nåddes en milstolpe i Göteborgs Hamns gröna utveckling. Fartyget Ternsund tankades då med naturgas i hamninloppet. Det är första gången i Sverige ett tankfartyg bunkras med detta fartygsbränsle.
Flytande naturgas, eller LNG, blir till vätska genom att kylas ned till minus 163 grader. Miljövinsterna med det nya fartygsbränslet är enligt Göteborgs Hamn stora.
Det första fartyget ut är nybyggda tankfartyget Ternsund som drivs av det svenska, Donsöbaserade Tärntank Ship Management AB. Claes Möller driftansvarig för bolaget, välkomnar denna händelse.
- Det här är början på något nytt för oss, startskottet för en modernare och betydligt renare sjöfart. Genom att välja LNG klarar vi dagens och morgondagens miljökrav med råge. Jag är stolt över att Terntank går i bräschen för grönare transporter.
Bunkringen skedde vid en skyddad plats strax innanför Fotö i hamninloppet. Där försågs Ternsund med LNG av belgiska bunkerfartyget Coral Energy. Naturgasen kommer från Nordsjön och levereras av gasföretaget Skangass.
- Bunkringen kan utföras i Göteborg tack vare att vi har tagit fram säkerhetsföreskrifter som reglerar hur det ska gå till, säger Jill Söderwall. Vi är en av de första hamnarna i världen med att ha ett sådant regelverk på plats.
Ternsund är först ut men snart väntas fler fartyg vilja bunkra LNG regelbundet i Göteborgs Hamn. Ett tiotal nybyggda fartyg med LNG-drift är på väg från varv, samtliga ägda av svenska tankrederier och samtliga med rutter som passerar Göteborg.
För att få fler att växal över till LNG har Göteborgs Hamn infört en rejäl rabatt i hamntaxan. Ternsund blir först ut med att kunna erhålla maximal rabatt – 30 procent.
- Med vår kraftigt rabatterade hamntaxa ger vi ett gott incitament för våra rederikunder att växla över från olja till flytande naturgas, säger Jill Söderwall.