Orio breddar sitt logistikerbjudande
Nu satsar Orio på att erbjuda sina logistiktjänster även till kunder utanför bilbranschen.
- I affärsområdet Logistics utvecklar vi skräddarsydda logistiklösningar med långtgående kundanpassning. Innovativa, kundanpassade lösningar som möter dagens höga krav på både effektivitet, kundservice och kundernas önskan att vara prioriterade och lyssnade till, säger Jonas Nilson, Head of Operations i Orio AB och den person i Orios koncernledning som har fått det övergripande ansvaret för den nya satsningen.
Grunden för satsningen är Orios erfarenhet av att hantera logistikflöden åt kunder med extremt höga krav på snabbhet, flexibilitet och kvalitet. Exempel på kunder som samarbetar med Orio kring sin regionala logistik i Sverige/Norden är GM/Opel samt dagligvaruföretaget Lidl som valt Orio för distributionen av sitt non-food-sortiment. Orios moderna logistikcenter strax utanför Nyköping är navet i verksamheten. Logistikcentret är automatiserat och har avancerade säkerhetslösningar och faciliteter för att hantera farligt gods och returer. Ett perfekt centrallager för en svensk eller nordisk logistik- och varuförsörjning enligt Jonas Nilson.
- Vi är stolta över vårt logistikcenter och alla resurser som vi kan erbjuda, säger han. Minst lika viktigt är dock våra medarbetares kompetens och ett extremt kundnära och flexibla arbetssätt. Detta ger oss sammantaget konkurrensfördelar som är svåra att kopiera och som ger våra kunder ett verkligt unikt värde.
Vid Orios moderna, högautomatiserade logistikcenter lagerhålls 70 000 artiklar på en yta om 73 000 kvadratmeter. Dagligen expedieras upp till 30 000 order och ett femtiotal långtradare avgår dagligen med gods från Nyköping för vidare distribution till mottagare i hela världen.