Konsumenterna ökar makten över frakten
E-handeln i Norden fortsätter att öka och nordborna e-handlade varor till ett värde av 98,4 miljarder kronor under första halvåret 2016. En tydlig trend är att konsumenterna får ett allt större inflytande över köp- och leveransprocessen och det är framförallt den unga generationen som driver utvecklingen genom att både handla mest och ställa nya krav på e-handelsföretag och logistikaktörer.
Kundnöjdheten i samtliga nordiska länder är mycket hög och fler än 9 av 10 konsumenter är nöjda med sitt senaste köp på nätet. I Norge och Finland gäller detta oavsett ålder medan de yngre konsumenterna i Danmark och Sverige är kräsnare när det gäller leveranserna. Dessa konsumenter e-handlar oftare och har tydliga förväntningar på leveranstid, leveranssätt, information och service under hela processen.
- De företag som bäst kan tillfredsställa konsumenternas önskemål om en smidig, transparent och sömlös process för köp och leverans kommer att vara morgondagens vinnare på den nordiska e-handelsmarknaden, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker i Postnord.
Bland nordiska konsumenter är det vanligast att hämta sina e-handlade varor på ett utlämningsställe. I snitt sker fyra av tio leveranser på detta sätt men det finns tydliga skillnader mellan länderna. I Sverige är det nästan tre gånger vanligare att hämta på utlämningsställe än i Finland där 15 procent av leveranserna istället sker via en paketautomat, vilket är mycket vanligare än i övriga länder. I Danmark är hemleveranser mer populärt än i övriga Norden, till följd av en längre historik med leverans hem till dörren i kombination med möjligheter för hemleverans utan krav på kvittens.
När det gäller vilket leveranssätt konsumenterna helst föredrar så är postlådan det mest efterfrågade alternativet, vilket är allra tydligast i Norge och Finland. I Sverige är utlämningsställen populärast medan man i Danmark uppskattar hemleveranser i högre utsträckning än övriga länder.
Fyra av tio nordiska e-handelskonsumenter vill kunna välja till vilket utlämningsställe en vara ska levereras, men graden av valfriheten varierar i dagsläget. Exempelvis kunde sex av tio danska e-handelskonsumenter välja utlämningsställe vid sitt senaste köp på nätet medan bara hälften så många svenska konsumenter hade den möjligheten. Bristande valfrihet kan lätt få konsumenter att välja att handla från en annan webbutik eller i en fysisk butik.
- Konsumenterna vill i allt högre grad själva kunna bestämma hur, var och när de ska genomföra sina köp och få sina varor levererade, säger Carin Blom. Det är därför affärskritiskt för både e-handelsföretag och logistikaktörer att kunna erbjuda lokala och anpassade lösningar som utgår från kundens behov.