23948sdkhjf

Stor lastbilsmanifestation utanför riksdagen

I morgon tisdag, den 13 september, öppnar Sveriges riksdag. Det är också datumet för en omfattande aktion som den ideella organisationen HSS – Här Stannar Sverige genomför. Flera chaufförer kommer att köra lastbil och samlas utanför riksdagshuset i syfte att uppmärksamma en av landets hårt prövade branscher.
Det framgår av ett pressmeddelande från Här Stannar Sverige.
Manifestationen stöds av både Sveriges Åkeriföretag och Svenska Transportarbetareförbundet.
Knappt 200 trafikpoliser, skattefusk i överkreativa anställningslösningar, fortfarande för låga böter och sanktioner i förhållande till brottets karaktär samt att myndigheterna dels saknar öronmärkta medel för att beivra brott på väg, dels avsaknad av fullskalig kompetens hos åklagarna. Här Stannar Sverige framhåller att det är ett politiskt ansvar att styra över och signalen både till branschen och till buset måste vara att regering och riksdag tar branschens oro på allvar.
- Vem vill behandlas av en läkare som saknar både kunskap och legitimation, frågar sig Nette Schölin, Här Stannar Sverige. Så ser verkligheten ut för en del vägtransporter där både kunskaper och behörighet brister, trots att fordonen väger 50 – 60 ton med last. Den som köper en transport måste ta större ansvar för hur deras gods transporteras.
Ulric Långberg, branschchef i Sveriges Åkeriföretag, framhåller att regeringen måste satsa på polisen och åklagarna.
- Att lägga till 25 miljoner kronor de kommande åren är bra men räcker inte långt i en svårt blödande polismyndighet som saknar massor med kompetens på trafikområdet, säger han. Alla delar måste hänga ihop, åklagarna måste också få hjälp att kunna göra jobbet att sätta buset bakom lås och bom.
Ulric Långberg betonar att det fortfarande är för svårt att fullt ut lagföra utländska fordon på grund av teknikaliteter och brister i kommunikation mellan ländernas system.
- Om riksdagen planerar mer kostnader för åkerier utan att ta hänsyn till dagens obalans i konkurrensen är risken att regeringen skjuter sig själva i foten, säger Nette Schölin.
Lastbilsförare från när och fjärran har tagit till en extrem metod och lagt sin fritid på att köra till huvudstaden. Och det engagemanget måste tas på allvar, det måste väl ändå vara ovanligt med en bransch som vill bli hårdare kontrollerad, konstaterar Här Stannar Sverige.
- Vi förväntar oss mer även om flera bra saker genomförts, säger Lars Lindgren, förbundsordförande i Transportarbetareförbundet. Klampningen, att hålla kvar ett fordon, behöver utökas och kvarhållande av fordon borde inte tidsbegränsas.
Rickard Gegö, vd i Sveriges Åkeriföretag, konstaterar att det finns en stor uppgivenhet i branschen trots en rad förbättringar.
- Skatteverkets årliga granskning visar att vi är den enda branschen där siffrorna pekar åt fel håll, säger han. Fler än tidigare upplever att fusk och fel är fortsatt vanliga. Av 100 granskade, misstänkta företag, fälldes 40 av dem för skattebrott på totalt 44 miljoner kronor. Siffrorna talar väl sitt tydliga språk hur det är ställt med det förebyggande arbetet. Vi har valt att utesluta medlemsföretag som inte lever upp till vår etiska policy och arbetet med Fair Transport, hållbara transporter. Nu är det dags för våra politiker att ta nästa steg och ytterligare öka sanktionerna mot fusk och fulspel.
Lars Lindgren förklarar att Transport har valt att stödja initiativet till den här aktionen eftersom människor är frustrerade.
- Den lilla människans ilska över att andra förare behandlas illa och lever under hemska omständigheter är inget vi kan se mellan fingrarna med, säger han.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109