23948sdkhjf

Regeringen diskuterade vägslitageavgift med industrin

Transporter och infrastruktur är avgörande för svensk industris konkurrenskraft och därmed ett viktigt redskap för regeringens näringspolitik. Det var det återkommande buskapet från näringslivets företrädare under måndagens Industrisamtal med statsråden Mikael Damberg och Anna Johansson.
Under måndagen deltog företrädare för skogsindustrin i regeringens industrisamtal. Temat för samtalet var transporter och infrastruktur. Med inköp av transporttjänster för 25 miljarder kronor årligen är skogsindustrin Sveriges största transportköpare.
- Skogsindustrin är Sveriges största nettoexportör, 90 procent av den svenska massa-, pappers- och kartongproduktionen och 70 procent av de sågade trävarorna exporteras, säger Per Lyrvall, Sverigechef i Stora Enso. Det är viktigt att vi har en infrastruktur och regelverk som gör oss konkurrenskraftiga, så att vi på ett effektivt sätt kan transportera virkesråvaran från skogen till våra bruk och därefter frakta våra produkter till kunder runt om i världen. Regeringen har tagit många bra initiativ men vi skulle önska ökade satsningar på järnvägen i hela Sverige, att 74-tons lastbilar införs och att de planerade vägslitageavgifterna slopas.
Arvid Eriksson, inköpsdirektör i Södra, deltog i måndagens expertsamtal. Södras interna mål är att produktionen ska vara fossilfri senast år 2020 och transporterna år 2030.
- Vi vill både värna klimatet och svensk industris konkurrenskraft, säger han. För oss är det senare en förutsättning för det förstnämnda. Utan lönsamhet kan vi inte investera i klimatsmarta lösningar.
Arvid Eriksson kommenterade även vägslitageskatten.
- Vi behöver stabila, förutsägbara regelverk som styr mot fossilfria transporter, säger han. Det är en förutsättning för att vi ska kunna investera i klimatsmarta transportlösningar. Vägslitageskatten är ett exempel på det motsatta. Det är en generell kostnadsökning för vår bransch som inte styr mot fossilfria transporter.
Arvid Eriksson efterfrågade både forskning på nya innovativa transportlösningar, men även rätt att använda de lösningar som finns redan idag och som skulle gynna vårt klimat, som tyngre och längre tåg och lastbilar.
- Det gäller att vi samverkar och utvecklar effektiva och hållbara transportlösningar, som gynnar en grön omställning och samtidigt stärker svensk industris konkurrenskraft, säger Per Lyrvall. Ett bra exempel på detta är det spännande och banbrytande projektet med elvägen utanför Sandviken.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078