47 anställda varslas när Carlsberg outsourcar fjärrtransporter
I dag, den 14 september, varslar Carlsberg Sverige 47 tjänster inom logistikorganisationen. Varslet är ett resultat av att Carlsberg Sverige slutar med fjärrtransport i egen regi och att bolaget har utökat automatiseringen på lagret i Falkenberg.
Jörgen Welter säger till Transport & Logistik Idag/Transportnet att Carlsberg Sverige kommer att starta en upphandlingsprocess där man kommer att ta in anbud från både befintliga åkerier, förmedlare och speditörer som i dag utför transporter för Carlsberg Sverige, och från andra aktörer på marknaden.
Totalt är det åtta lastbilar som omfattas av förändringen.
- Det är för tidigt att uttala sig om vilka åkerier/logistikaktörer/speditörer som kommer att ta över driften då vi först ska förhandla med de fackliga parterna, säger Jörgen Welter till Transport & Logistik Idag/Transportnet. Detta arbete har ännu inte startat.
Carlsberg Sverige ser kontinuerligt över sin verksamhet för att stärka företagets långsiktiga konkurrenskraft och fortsatta tillväxt. Varslet som nu läggs omfattar en tidigare annonserad uppdatering av de automatiserade truckar som redan används på lagret i Falkenberg, samt företagets avsikt att upphöra med egen fjärrtransport. Sammanfattat omfattar varslet 37 tjänster i Falkenberg, 8 tjänster i Årsta och 2 tjänster i Umeå.
- Vi har informerat personalen och kommer att starta förhandlingarna med de fackliga parterna där vi mer i detalj kommer att gå igenom omfattningen av övertalighet inom vår logistikverksamhet, säger Martina Lindskog, Customer Supply Chain Direktör i Falkenberg. Givetvis är vi måna om att hitta bra lösningar för berörd personal i dialog med fackliga parter.
Carlsberg Sverige driver i dag en mindre del av fjärrtransporten i egen regi. Under våren och sommaren i år har den egna fjärrtrafiken utvärderats och bolaget planerar att i framtiden bedriva samtlig fjärrtrafik med extern partner.
Sedan 2006 använder Carlsberg Sverige automatiserade truckar, så kallade LGV (Laser Guided Vehicles) på lagret i Falkenberg. Dessa truckar befinner sig i slutet av sin livslängd och behöver bytas ut. I samband med bytet avser Carlsberg Sverige att utöka LGV-systemets funktionalitet för fortsatt effektivisering.