Hanjins konkurs i grumliga vatten
Det är ännu inte avgjort vad som kommer ske i Hanjins konkursförfarande. Den stora frågan är om Hanjin kommer gå i konkurs eller omstruktureras.
Frågan ligger just nu hos domstolen i Seoul. Under tiden tycks fordringsägarna utgå från att inga tillgångar finns i ett eventuellt konkursbo eller att en omstrukturering kommer att innebära någon slags ackordsprocess med liten eller ingen möjlighet att få sina fordringar betalda.
Enligt Transportindustriförbundets uppgifter var 43 av Hanjins fartyg på väg till sin destination, 39 fartyg låg antingen utanför en hamn och enligt obekräftade uppgifter hade sju fartyg tagits i beslag av fordringsägare. Endast ett fåtal av Hanjins fartyg kan vara av intresse för någon annan aktör att överta och merparten kommer med största sannolikhet skrotas. Om så sker kommer Hanjins kapacitet om 25 000 containers per dag under den närmaste tiden inte ersättas, vilket innebär att fraktrater kan komma att stiga. Det kan även bli svårare att säkerställa transportkontrakt med rederier vid peak-perioder.