23948sdkhjf

”Ökade anslag till sjöfarten saknas”

På sjöfartsområdet saknar Näringslivets Transportråd i budgetpropositionen för 2017 en fortsättning på den treåriga ökning av anslagen till Sjöfartsverket som den tidigare alliansregeringen genomförde i sina budgetar för de tre åren 2014--2016.
Den treåriga ”Sjöfartsmiljarden” till isbrytning samt drift av kanaler och slussar med mera upphör nu den 1 januari 2017 enligt regeringens budgetproposition. Detta innebär att en avgiftshöjning kommer att genomföras när det treåriga anslaget upphör för att kompensera för uteblivet anslag till Sjöfartsverket. Det är ytterligare en illustration till regeringens spretiga transportpolitik. Näringslivets Transportråd anser att isbrytning ska likställas med vinterväghållning på väg och järnväg och anslagsfinansieras över statsbudgeten. Nu försämras näringslivets konkurrenskraft genom ökade sjöfartsavgifter som adderas till att EUs svaveldirektiv redan har medfört ökade kostnader och en försämring av konkurrenskraften för svensk industri.
I budgetpropositionen för 2017 anges att: ”… staten ska ta det samlade ansvaret för kontroll och utförande av järnvägsunderhållet”. Näringslivets Transportråd undrar vad regeringen egentligen menar med detta? Har inte staten redan det samlade ansvaret? Det gäller nu att dra rätt slutsatser och inte göra förändringar som ett förstatligande av utförandet som innebär tempoförluster i det viktiga arbetet med att öka takten i underhållet av en sedan länge sliten anläggning. Viktigast är att Trafikverket som beställare har en samlad kontroll genom väl fungerande underhållssystem som ger kunskap om anläggningens tillstånd.
Näringslivets Transportråd anser att det skulle innebära en olycklig tempoförlust om marknaden för underhåll av järnvägen återreglerades i statlig regi och utfördes inom ramen för Trafikverket. Nu krävs fokus på genomförandet av viktiga underhållsinsatser för att återställa järnvägssystemet till den nivå det är konstruerat för och förstärka kapaciteten i stället för tidskrävande omorganisationer med oklara fördelar. Fokus bör ligga på att Trafikverket utvecklar sin beställarroll, förbättrar styrningen och inte att allt järnvägsunderhåll ska utföras i monopol av en enda statlig aktör.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078