23948sdkhjf

Leverantörer av STM-system utsedda

Projektet STM, Sea Traffic Management, har tagit ytterligare ett steg närmare förverkligande. Det är nu klart vilka tre ECDIS-leverantörer som kommer att leverera STM-systemen till de 225 fartyg som ska ingå i testerna av systemet. Testerna är planerade att inledas under våren 2017.
Det framgår av pressinformation från Sjöfartsverket.
STM-projektet syftar till att hitta en standard för utbyte av bland annat ruttinformation mellan fartyg och de tre ledande ECDIS-leverantörer, Transas, Wärtsilä SAM Electronics samt svenska Adveto kommer att leverera de första Sea Traffic Management-kompatibla systemen till fartyg. Testledare Björn Andreasson från Sjöfartsverket är nöjd:
- Vi är glada att tilldela kontrakten till dessa marknadsledande leverantörer, som tillsammans med projektet kan driva den framtida utvecklingen, säger han.
Tilldelningsbeslutet släpptes på SMM i Hamburg.
- Transas strävar efter att knyta ihop all information för fartygsdrift. Sea Traffic Management ligger i linje med vår vision, säger Transas vd Frank Coles. Vi vill visa branschen hur de kan använda ny teknik för att bli mer effektiva.
Kent Sylvén, vd i Adveto, framhåller att bolaget har producerat elektroniska navigeringssystem sedan länge.
- Det känns nu bra att knyta ihop informationen, det är därför vi har gått in i STM-projektet , säger han.
Den detaljerade kravställningen på systemen är ett stort steg mot att göra visionen om den öppna kommunikationsstandarden mellan fartyg verklig. I Sea Traffic Management-testet används en ny infrastruktur som underlättar för sjöfartens aktörer att tillhandahålla och använda tjänster. Det gör också att informationsdelning maskin-till-maskin sker lättare, vilket leder till mer automatisering än idag. Utvecklingen av Sea Traffic Management är öppen, och alla intresserade parter är välkomna att delta som associerade partners och bidra till framtidens sjöfart.
Tjänster som fartygen kan använda under testet inkluderar bland annat ruttoptimering, övervakning, synkronisering av hamnanlöp och ruttutbyte mellan fartygens bryggsystem. Bränsle kan sparas, effektiviteten i hamnarna öka och olycksrisken minska.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063