176 miljoner européer e-handlar från utlandet
Européerna handlar allt mer på nätet. 176 miljoner europeiska konsumenter har e-handlat från utlandet under det senaste året. Av dessa har cirka 3,5 miljoner européer e-handlat från Sverige, vilket är 200 000 fler än föregående år. Det framgår av en årlig rapport från Postnord som kartlägger européernas e-handelsvanor och preferenser.
På i stort sett samtliga marknader är det jakten på lägre priser som driver konsumenterna att e-handla från andra länder. Tillgång till ett större utbud eller möjlighet att hitta produkter som inte finns i hemlandet är andra anledningar till att man e-handlar utomlands. Och i takt med att konsumenterna blir allt mer mogna i sitt e-handelsbeteende ökar deras krav – framför allt på leveranserna.
Det finns tydliga skillnader i hur de europeiska konsumenterna önskar få sina varor levererade. Hemleverans är stort i många europeiska länder, men i framförallt Tyskland, Norden och Frankrike är det leverans i postlådan som är förstahandsvalet. Leverans till ett utlämningsställe är relativt ovanligt i de flesta europeiska länder men för konsumenter i Norden och Frankrike är detta det näst populäraste leveranssättet.
Förväntningarna kring snabba leveranser på 1-2 dagar ökar på de flesta av marknaderna. Holländarna är otåligast – här vill nästan fyra av tio ha sina varor levererade inom max två dagar. Nordborna är mest tålmodiga och kan tänka sig att vänta i hela sex dagar eller mer, även om merparten precis som på alla andra marknader – förväntar sig leverans inom 3-5 dagar.