Handlingsplan för fossiloberoende fordonsflotta presenterad
Det finns en bred samstämmighet och samarbetsvilja i Sverige för att genomföra omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta. Utifrån detta finns nu en handlingsplan för måluppfyllelse med sikte på år 2030, framtagen av Sweco, Energiforsk, VTI och Fores med 2030-sekretariatet.
- Vi har identifierat utmaningar och forsknings- och utvecklingsbehov och utifrån dessa presenterat aktiviteter och åtgärder som krävs för att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta, säger Dr Cecilia Wallmark, projektledare och gruppchef på Sweco Energy Strategies. Nu har vi lagt grunden för våra politiker att utveckla en effektiv och robust handlingsplan, något som de svenska aktörerna visat starkt engagemang och samarbetsvilja för.
I arbetet har ett sjuttiotal aktörer medverkat, framförallt fordons- och komponentleverantörer, energi- och drivmedelsföretag, branschorganisationer, universitet, nationella myndigheter, regioner och kommuner. Gemensamt har de tagit fram en nulägesbeskrivning och en aktivitetsbaserad färdplan med kontrollstationer längs vägen till fossiloberoende fordonsflotta år 2030. Efter hård sållning har 78 prioriterade åtgärder vaskats fram. De överlämnas till Energimyndigheten som finansierat arbetet och nu leder myndigheternas samordning av det fortsatta arbetet.
- Viktigast, som jag ser det, är att politiskt och i lagtext slå fast målet. Då finns en stabil grund att stå på för de investeringar och prioriteringar som behöver ske för att vi ska vara i hamn 2030, och för att vi under tiden ska vara det globala föredöme världen behöver i omställningsarbetet, säger Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet.
I den strategiska innovationsagendan betonas forskningens roll, både utifrån att systematiskt använda vad som redan görs och att täcka de gap som identifierats.
- Omställningen är stor och måste ske både kostnads- och klimateffektivt, säger Kerstin Hoyer som ansvarar för transporter och drivmedel på Energiforsk. Låt oss då dra nytta av en mycket bredare forskning än vad man ibland omedelbart tänker sig. Drivmedel och fordon är givna forskningsområden men också till exempel hur beteendeförändringar sker bäst.
Projektet har ur alla aspekter velat lyfta fram beteendefrågorna, vilket också genomsyrar de förslag som nu presenteras.
- Vi går bortom maskinen, till människan vars aktiva och medvetna val är helt avgörande för att vi ska nå målen, säger Sonja Forward som forskar om hållbart resande på VTI. Det kan till exempel gälla utformningen av ekonomisk stimulans. Här har vi en hemläxa att göra. Till exempel var beteendevetarna knappt med alls i FFF-utredningen.
Rapporten, ”Fossiloberoende fordonsflotta 2030 – Hur realiserar vi målet?”, är nu överlämnad och arbetet fortsätter i andra former, både inom projektgruppen och hos de många aktörer som medverkat i att ta fram rapporten.