23948sdkhjf

CMP och Green Cargo-dotter samarbetar om returfrakter

För att utveckla logistiklösningar och utnyttja lastningskapaciteten på bilterminalen i Malmö optimalt satsar Copenhagen Malmö Port, CMP, på returlaster i samarbete med Green Cargos dotterbolag NTR.
I stället för att järnvägsvagnarna går tomma tillbaka efter billeveranser till norra Sverige, fylls de på med trävaror för transport söderut. CMP hoppas nu att fler och fler ska utnyttja denna möjlighet, som både är kostnadseffektiv och miljösmart.
Från CMP:s bilterminal i Malmö går en ständig ström av nya bilar till slutkunder i norra Sverige. Bilarna transporteras med tågvagn. Tidigare gick nästan alla dessa vagnar tomma tillbaka till CMP när bilarna hade lossats. Numera fylls många av dem med returlaster vilket ökar beläggningsgraden markant.
- CMP är en logistisk hubb i Östersjön och med vårt strategiska läge möjliggörs den här typen av tjänster, säger Björn Larsson, Terminal Manager i Copenhagen Malmö Port. Eftersom vi är en knutpunkt för olika typer av transporter så är det relativt enkelt att sy ihop en heltäckande lösning, oavsett om det gäller fartyg, tåg eller lastbilstransporter.
Det är i samarbete med NTR som CMP anordnar returlasterna tillbaka till Malmö. Genom att matcha rätt varor med rätt logistikupplägg blir lösningen enkel. Den lediga lastkapaciteten i vagnarna och spårmöjligheterna i järnvägstrafiken utnyttjas maximalt.
- Ett antal sågverk i Norrland transporterar sågade trävaror söderut med våra tåg, säger Björn Larsson. Väl framme hos oss lastas trävarorna om till lastbil för vidare transporter till kunder i södra Europa.
Volymerna har hittills varit bra och inneburit regelbundna leveranser av trävaror till CMP varje månad. Eftersom upplägget är miljösmart och kostnadseffektivt hoppas CMP på att fler företag ska se den här logistiklösningen som ett bra sätt att effektivisera transporterna på.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063