23948sdkhjf

Riksdagen röstade ja till tonnageskatt

På onsdagen, den 28 september, röstade riksdagen ja till att införa tonnageskatt, en särskild beskattning för sjöfarten, från och med den 1 januari 2017.
Beslutet har föregåtts av många års utredningar innan regeringen slutligen lämnade sin proposition till riksdagen i maj i år. Under sommaren godkände EU-kommissionen det svenska systemet för tonnageskatt.
- Beslutet är mycket efterlängtat och vi är glada och lättade att reformen äntligen kommer på plats, säger Pia Berglund, vd i Svensk Sjöfart. Skattereformen är ett ömsesidigt intresse för rederier och fackliga organisationer inom sjöfarten, och inte minst för hela Sveriges befolkning. Vår ambition är att fler rederier nu ska välja att tillhöra den svenska flaggan.
Kenny Reinhold, ordförande i Seko Sjöfolk, ser positivt på beslutet.
- Det är mycket glädjande att riksdagen till sist tog detta beslut och vi ser att på sikt kommer det att stärka de svenska företagen och i förlängningen skapa fler arbetstillfällen ombord i svenska fartyg, säger han.
Anders Boman, vd i Walleniusrederierna, framhåller att det är en viktig fråga för Sverige.
- Sjöfarten har i dag en tuff verklighet världen över och då är det än viktigare att den svenska sjöfarten inte hamnar på undantag, säger han.
Enligt Anders Boman innebär beslutet att den svenska sjöfarten kommer att kunna konkurrera på mer lika villkor som övriga Europa.
- Sjöfarten och den maritima näringen i Sverige har stor potential att växa, säger Mikael Huss, vd i Sjöbefälsföreningen. Genom att satsa på denna frivilliga skatt får vi fler jobb inom hela den maritima näringen som på sikt också bidrar till svensk ekonomisk tillväxt. Erfarenheter från övriga sjöfartsnationer i Europa visar tydligt att införandet av tonnageskatt brutit deras nedåtgående trend.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125