Bring varslar 190 medarbetare på 13 platser
Bring-koncernen avvecklar stora delar av sin inrikesverksamhet i Sverige som drivs i Bring Åkeri, samt Bring Freight Forwarding Inrikes och varslar 190 medarbetare i Malmö, Ljungby och ytterligare 11 platser i Sverige om uppsägning.
- Skälet till avvecklingen och det varsel vi har lagt hos arbetsförmedlingarna på respektive ort, i vår inrikes godsverksamhet är att dessa verksamheter har haft en bristande lönsamhet, säger Adam Leth till Transport & Logistik Idag/Transportnet.se.
Adam Leth förklarar att varken Bring Cargos verksamhet i Vårgårda eller Bring Frigos verksamhet berörs av denna omfattande åtgärd.
Bring-koncernen, som ägs av Posten Norge, har de senaste åren förvärvat en hel del speditionsbolag och åkerier på den svenska markanden, bland andra Ekdahls Åkeri, West Cargo Vårgårda, Transflex och Combitrans.
En stor del av den verksamhet som nu avvecklas gäller transporter och uppdrag som har samband med förvärvet av Ekdahls Åkeri och där Bring-koncernen som ny ägare inte lyckades utveckla denna verksamhet på rätt sätt, vilket resulterade i omfattande lönsamhetsproblem.
Adam Leth kan i dagsläget inte säga hur många lastbilar som tas ur trafik med anledning varslet i Bring Åkeri.
- Det är för tidigt att säga hur många lastbilar det handlar om, säger han till Transport & Logistik Idag/Transportnet.
De 13 orter som berörs av jättevarslet i Bring Freight Forwarding Inrikes och Bring Åkeri är Eskilstuna, Göteborg, Helsingborg, Härnösand, Jönköping, Kristianstad, Ljungby, Lund, Malmö, Simrishamn, Stockholm, Vara och Ängelholm.
Denna verksamhet bedrevs tidigare i Bring Cargo Inrikes och har nu gått in i Bring Freight Forwarding Inrikes och Bring Åkeri.
Transport & Logistik Idag/Transportnet har ställt frågor om vad som händer med kunduppdragen och om delar av verksamheten kommer att avyttras till andra åkerier eller transportföretag.
- Målet är att alla kunder kan produceras (läs få sina transporter utförda, red. anm) i övriga delar av Bring, säger Adam Leth. Den nya produktionsmodellen kommer att innebära transporter med extern part.
Enligt Adam Leth är det i dagsläget för tidigt att säga när avvecklingen kommer att starta.
- Nu inleder vi fackliga förhandlingar, säger han. Så snart de är klara kommer vi kunna lämna mer information.
Varslet berör alla nivåer i organisationen, det vill säga även personer i chefsbefattning i Bring Freight Forwarding Inrikes och Bring Åkeri.
- Hur den nya organisationen kommer se ut kan vi inte svara på i dagsläget, säger Adam Leth till Transport & Logistik Idag/Transportnet.