23948sdkhjf

Regeringen ser positivt på styrmedel för flygets klimatutsläpp

På torsdagen fattade FN:s organisation för civilflyg, ICAO, beslut om att införa ett globalt styrmedel för klimatutsläpp från internationellt flyg. Beslutet innebär att det internationella flygets koldioxidutsläpp, som i dag ökar snabbt, ska stabiliseras på 2020-års nivå.
Diskussionerna om hur det internationella flygets klimatpåverkan ska regleras har pågått inom ICAO sedan 1998 och intensiva förhandlingar har pågått i tre år. En överväldigande majoritet av ICAO:s medlemsstater uttalade sitt stöd för systemet.
- Sverige har arbetat hårt både inom EU och inom FN:s flygorganisation ICAO för att få till det här beslutet, säger infrastrukturminister Anna Johansson. Det gick till slut, även om det krävt en del tuffa förhandlingar. Detta visar styrkan och nödvändigheten av att samarbeta internationellt i EU och FN när det gäller klimatfrågan. Jag tror även att en ambitiös klimatpolitik främjar innovationsklimatet i flygindustrin.
Parisavtalet som undertecknades i december 2015 innehåller skärpta globala klimatmål, men ställde inga tydliga krav på internationellt flyg. Det ökade trycket på ICAO att enas om att begränsa utsläppen.
- Utsläppen från flyg ökar snabbt vilket är en ohållbar trend, säger Isabella Lövin, minister för internationellt utvecklingssamarbete och klimat. Flyget har inte tagit sina samhällskostnader för utsläppen vilket är anledningen både till att dessa förhandlingar är viktiga och att regeringen tillsatt en utredning om flygskatt. Vi hade velat se en mer ambitiös överenskommelse, men detta är ett mycket viktigt första steg för det internationella flyget.
Beslutet inom ICAO innebär att det internationella flygets koldioxidutsläpp ska stabiliseras på 2020-års nivå. Om flygets utsläpp fortsätter att öka efter år 2020 ska dessa utsläpp kompenseras genom att flygbolagen måste köpa utsläppskrediter som bidrar till att minska utsläppen inom andra sektorer.
Systemet som beslutats om kommer att inledas år 2021 med en frivillig fas. Från och med 2027 kommer dock systemet att bli obligatoriskt för alla länder, förutom för de länder som tydligt undantas från deltagande. Redan nu har dock 65 stater aviserat att de kommer att delta i systemet från början, vilket utgör nära 84 procent av det internationella flygtransportarbetet. Grundförutsättningen är att samma förutsättningar ska gälla för alla flygbolag som flyger på samma flyglinjer, detta för att minska uppkomsten av negativa konkurrenssituationer mellan flygbolag som flyger på samma flyglinjer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063